ik ga hier op mijn nieuwe subforum beginnen met een reeks topics over allerlei regisseurs. in dit topic kun je alle wetenswaardigheden, meningen en feiten terecht over deze regisseur.
we beginnen met
DAVID FINCHER
david fincher werd in 1962 geboren en begon eind jaren '80 met het regisseren van diverse tv-commercials voor o.a. nike, coca-cola en ons eigen heineken. in de jaren '80 werkte hij ook al achter de schermen bij bijvoorbeeld de return of the jedi. zijn echte doorbraak volgde in de jaren '90.
toen begon bij met regisseren, zijn eerste grote film was
alien 3, de laatste in de alien-trilogie. deze werd door de critici nog niet zo goed ontvangen, in tegenstelling tot
se7en uit 1995. de mysterieuze, donkere stijl van se7en in combinatie met een ijzersterk scenario snoerde critici de mond.
daarop volgde de originele, intelligente thriller
the game. maar bij de meeste fans is toch
fight club gewoon favoriet. een gewelddadige maar oh zo intelligente film. in 2002 kwam fincher nog met de film
panic room, die door de fans wel werd gewaardeerd maar over het algemeen toch werd beschouwd als een 'mindere' film ten opzichte van se7en en fight club.
waar hij op dit moment mee bezig is, ik heb geen idee. ik hoop wel dat ie snel weer met een nieuwe film komt.
wat vinden jullie van deze regisseur?