Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thaliaaglaja
Inderdaad. Het is onmogelijk om het geloof af te schaffen. Reeds sinds het begin van het menselijk bestaan is er geloof in iets bovennatuurlijks, in het goddelijke. Het is er altijd al geweest en zal er altijd zo zijn.
Hoeveel mensen zijn er die een schietgebedje opzeggen als ze iets gaan ondernemen of vlak voor ze betrokken raken in een ongeval of een kruis slaan? Hoeveel mensen branden er wel niet een kaarsje als ze iets in goede banen willen leiden?
Van mij mag je gerust proberen, maar dat is echt onbegonnen werk.
|
hmm, dat is neit helemaal waar, kijk maar eens, wie had er ooit gedacht in 1940 dat nazi'sme verboden zou worden?
wie had er voor 1970 gedacht dat je niet mer bier op mocht rijden?
het is een kwestie van tijd en opvattingen, let op mijn woorden er komt een moment dat geloof afgeschaft word, want het probleem zit hem niet zo zeer in geloven zelf, het zit hem in het feit dat elk aparte geloof denkt -en de een iets meer agressief dan de ander- dat ze gelijk hebben, dat hun geloof het enige ''ware'' geloof is, en daar gaat het fout, zolang het ene geloof lekker geisoleerd is is er niets aan de hand, maar zodra geloven in aanraking komen met mekaar en de een met de ander in gesprek raakt,
maar edele heer ik heb gelijk, nee waarde heer ik heb gelijk , luister kerel ik heb gelijk, nou moet jij eens luisteren gast ik heb gelijk, luister kankerkop ik heb ge;lijk , jij vuil varkens etendekankerkop ik heb gelijk , jij vieze knielende strontzak ik heb gelijk, en voor je het weet maken ze mekaar kapot.
en omdat het een gemeenschap is die zich ''verbonden'' voelt door gezamelijke waanbeelden(ik bedoel ze allemaal, elk geloof is in mijn ogen een stelletje maffe fantasten) voelen ze zich allemaal gedupeerd, en vinden dus ook dat elk lid van de andere geloofsovertuiging schuldig is aan de dupering.
en wat krijg je dan, massamoorden, bomaanslagen, etnische zuiveringen.
en waarom?
een welles nietes spelletje.
je kunt zeggen, die BT. die gast is gek, misschien, maar ik ben niet zo gek dat ik iemand kapot maak omdat ik eloof dat er iets is wat een ander vind van niet.
ik zeg afschaffen, overal in het openbaar, geloven, helemaal goed, in je kerk moskee koningszaal of wat dan ook, maar niet op een manier zodat een ander het kan zien, feestdagen die te maken hebben met godsdienst afschaffen, alles kruisjes kerkklokken, hoofddoekjes etc. .
alles wat aan de buitenwereld laat zien dat jij vind dat jij gelijk hebt. AF SCHAF FEN!
dat is de enige manier om in elk geval de op dit moment grootste aanleiding naar geweld te stoppen. en idd het lost neit alles op, maar een begin moet er zijn nietwaar.
we hebben het ook bijna met communisme gedaan, waarom kan t dan niet met geloof