Titel
L.A. Confidential
Jaar
1997
Regie
Curtis Hanson
Met o.a.
Kevin Spacey, Russell Crowe, Guy Pearce, James Cromwell, Kim Basinger, David Strathairn, Danny DeVito e.a.
Genre
Actie/Drama/Thriller
Waar gaat het over?
Los Angeles, jaren '50. De stad zit vol met criminelen, maar de corrupte en gewelddadige politie helpt ook niet veel. Jonkie Pearce komt net kijken bij de LAPD, maar laat niet meteen een goede indruk achter bij de 'harde' cops Spacey en Crowe.
Wat vond je ervan?
Ik verwachtte vooraf niet veel van de film, had er nog niet veel over gehoord. Maar het is echt lang geleden dat ik zo onverwachts zo ben overrompeld door een film. WAT EEN FILM DIT!! In het begin lijkt het gewoon een impressie van de corruptie en criminaliteit in LA, en hoe de LAPD daarmee omgaat. Maar langzaamaan wordt steeds duidelijker dat alle situaties met elkaar te maken hebben, en in het laatste halfuur wordt alles duidelijk: wat een climax! Wat een geweldige acteurs trouwens! Vooral Crowe overtuigt als harde politieman, en Pearce als politiek correct jochie. Daarnaast is er natuurlijk Spacey, die altijd goed is. Aanvankelijk lijkt hij niet zo'n belangrijke rol in de film te hebben, maar
spoiler:
net voor zijn dood wordt hij opeens degene die ervoor zorgt dat de waarheid boven tafel komt. Rollo Tomassi!  |
Daarnaast speelt Cromwell uitstekend, alhoewel ik liever iemand anders in zijn plaats had gezien aangezien ik bij zijn hoofd steeds aan
Babe moet denken. DeVito speelt ook geweldig de sensatiezoeker, en completeert de hele film eigenlijk met zijn geweldige voice-overs (off the record, on the QT, but very hush-hush

). Basinger is de enige die een oscar won, maar ik vind dat alle acteurs er net zo goed één hadden mogen krijgen. Dit is gewoon echt een must-see, geniale film!!
Beoordeling