Citaat:
En zoals ik al zei, ik heb wel vertrouwen in ons rechtsysteem. Het is behoorlijk sociaal waar 9 van de 10 keer in voogdijzaken bijde ouders profeit hebben. In weekend regelingen en in wisselregelingen. Die enkele keer dat een vader de pinuut is heeft dan in mijn ogen een rede.
|
Hier wilde ik wel ff op reageren eigenlijk. Ik vind namelijk dat in weekendregelingen de vaders óók 'slachtoffer' zijn hoor. M'n ouders zijn gescheiden toen ik een jaar of 5 was. Eerst zijn er heel wat regelingen geweest, waarbij m'n vader me altijd maar maximaal één weekend per twee weken zag. Daarna, vanaf m'n 8ste ofzo denk ik, was het om de 2 weken één weekend bij m'n papa.
Jij weet denk ik niet hoe weinig dat is voor vader én kind als je graag bij elkaar bent, als je van je vader houdt! Ik wìlde zelf geweldig graag co-ouderschap (week bij vader, week bij moeder), m'n vader wilde dat ook. Mocht niet. M'n moeder was ondertussen hertrouwd, ik had ook al een zusje bijgekregen. Die vent, toen nog m'n stiefvader, wilde niet dat ik m'n vader zag. Het zou 'een slechte invloed' hebben op mij. Hij vond dat dat niet kon, een opvoeding bij m'n moeder én m'n vader. Ik was vreselijk bang van hem, ik moest zondags om 18u terug thuis zijn, ik heb heel dikwijls m'n tranen moeten bedwingen als ik om 18.15u terug thuis kwam, wetende dat er ruzie van zou komen. Om dat stomme kwartiertje. "Op tijd is op tijd", dat het m'n vader was bleek niet te tellen. Ik heb ook een hele tijd "papa" tegen hem moeten zeggen, ook vreselijk rot maarja.
2 jaar geleden is er co-ouderschap gekomen, eindelijk, en is m'n moeder gescheiden van m'n stiefvader. Nu komen m'n ouders goed overeen
Dit is dus een voorbeeld waarvan de vader het kind NOOIT iets misdaan heeft, er geweldig veel van houdt. Andersom ook, ik hield/hou ook geweldig veel van m'n vader. Toch mocht ik hem niet meer dan 1 weekendje per 2 weken zien. M'n vader kon, juridisch gezien, ook nìks doen. M'n moeder had de voogdij, was dus de baas.
Ik ben er trouwens zeker van dat er zoals dit, nog veel voorbeelden zijn. M'n stiefvader stookte me ook dikwijls tegen m'n vader op, gelukkig deed m'n moeder dit niet. Ik snap dus ook heel goed hoe kinderen tegen hun vader opgestookt kunnen worden.