Nou, ik zeg niet dat ik het eens ben met lijfstraffen, maar inderdaad, kinderen (pubers met name) schrikken nergens meer voor terug. In de brugklas valt het nog wel mee, maar kijk je in een willekeurige vmbo-3 dan zie je vaak een stel etterbakken bij elkaar. Ze doen niks, willen niks, kunnen niks en vinden het dan raar dat ze blijven zitten. Er mag wel eens wat meer gezag komen in het onderwijs. Docenten die zich bij de voornaam laten noemen zeggen eigenlijk: 'okay, ik ben één van jullie, dus hoef je mij niet als je meerdere te zien. Kots me maar onder.' Ik zeg de leraar is de baas. Hij of zij zit daar om je wat te leren, leer dan ook. Het is tegenwoordig een soort gevecht tussen een klas en de docent. En dat zou het niet moeten zijn. Waarom denk je dat er zo'n lerarentekort is? Drie keer raden. Een docent die wordt doodgeschoten door een allochtoonleerling. En dat is maar één incident, er gebeurt nog veel meer. Zouden jongeren dan nog zin hebben om een lerarenopleiding te gaan doen? Er zijn veiligere banen. Je wordt uigekotst, afgezeken, op de proef gesteld, getergt, en je krijgt nul respect, want je hebt gewoon geen respect voor de leraar, die is de vijand. Belachelijk. Soms wil ik een leerling wel een klap geven, maar dat doe ik natuurlijk niet, omdat het niet mag. Maar zo'n gozertje verdiend het wel. Het is ook de schuld van de ouders. Die werken dan allebei en vinden opvoeding een taak van de school. Maar als leraar heb je niet één leerling, maar 25. En om die allemaal afzonderlijk te gaan opvoeden, dat is geen doen. Ik begin me af te vragen waarom ik deze richting gekozen heb. Laten we 50 jaar teruggaan. Ik ben in de verkeerde eeuw geboren denk ik zo...