Enkele bericht bekijken
Oud 1 March 2005, 23:24   #12
Stevie
Lid

Stevie's Avatar

Standaard

Titel
Million Dollar Baby

Jaar
2004

Regie
Clint Eastwood

Met o.a.
Clint Eastwood, Hilary Swank, Morgan Freeman, Jay Baruchel, Christina Cox e.a.

Genre
Drama

Waar gaat het over?
Een jonge vrouw (Swank), die geen familie en bijna geen bezittingen heeft, heeft één doel: een goede bokster worden. Ze heeft daarbij de hulp van trainer Frankie (Eastwood) hard nodig.

Wat vond je ervan?
Het is een vrij rare film, en je moet em ook echt gezien hebben om te weten wat ik bedoel. De film is eigenlijk opgedeeld in 2 delen: het eerste deel, waarin je ziet hoe Swank van serveerstertje een geweldig bokster wordt. Ze heeft daarbij de hulp van de 'ruwe bolster, blanke pit' Eastwood en de oude ex-bokser Freeman. Het tweede deel van de film
spoiler:
gaat over het plegen van euthanisie.
Waar het eerste deel van de film dynamisch is vol snelle en goed in beeld gebrachte boksgevechten, gaat het tweede deel langzamer maar dat past er allicht ook bij.
Toch zijn beide delen van de film doorspekt met clichés. Als je er niet op let, is het niet erg en vind je het misschien zelfs een geniale film door de plotwending. Maar in de eerste scène viel mij de brommerige voice-over van Freeman al op, en het plot zit verder nog vol clichés. Waarom moet er altijd een gek (dat is hier Baruchel) in zo'n film rondlopen? En het verhaal van rauwe man die steeds zachter wordt dankzij een persoon is inmiddels ook wel bekend geloof ik. De ouders die niets om hun dochter geven maar haar wel willen uitbuiten, dat hoort natuurlijk bij een grootse tragedie als deze. De weg die Swank aflegt, met de gebruikelijke pieken en dalen, is vrij voorspelbaar. Het enige onvoorspelbare aan de film is eigenlijk DE plotwending, en de laatste zin van de film. Die laatste zin verklaart een hele hoop, en levert (bij mij althans) toch wat extra punten op.
Natuurlijk hóef je je niet aan al deze dingen te ergeren, want uiteindelijk is het ook helemaal geen slechte film. Swank zet een uitstekende rol neer (zij verdiende haar oscar, de oscar 'beste film' vind ik niet verdiend), Eastwood en Freeman spelen voor hun bekende rollen. Het camerawerk is goed en het is allemaal mooi verteld. Million Dollar Baby sloeg mij niet K.O., maar verdient toch een mooie overwinning in de allerlaatste ronde.

Beoordeling

Laatst aangepast door Stevie : 2 March 2005 om 10:52
Stevie is offline   Met citaat antwoorden