Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Beste voorbeeld vond plaats tijdens het EK 2004. Jan Mulder bedoelde met zijn uitspraak dat bondscoach Dick Advocaat gestenigd moest worden natuurlijk niet wérkelijk dat dat ook moest gebeuren. Ik denk dat alle Nederlanders dat wel snapten, behalve Balkenende. Oh ja, en Donner ook niet.
|
Beetje kort door de bocht en naïef als je het mij vraagt. Kijk dat jij en velen hier op het forum weldenkende mensen zijn en begrijpen dat Jan Mulder niet letterlijk bedoelde dat je hem moet gaan stenigen en geen diepgaande haat jegens de beste man wilde oproepen is haast logisch. Echter zijn er naast ons toch genoeg mensen die dit niet of tot op zekere hoogte niet begrijpen en wel degelijk denken dat ze, omdat Jan Mulder dat ook dit soort dingen roept, van alles en nog wat ten op zichte van bepaalde personen (vb. was dus Dick Advocaat) kunnen doen. Het is dan ook wel erg makkelijk om te roepen dat Balkenende en vrienden de enige zijn die zoiets niet in zien.

In mijn ogen moet je het dan ook omdraaien en sluit je (gemakkelijk) je ogen voor iets wat wel degelijk tot problemen leidt (en geheel links-Nederland met je). Het is natuurlijk erg lastig om over zo'n onderwerp open te praten, omdat je weet dat het veel weerstand oproept in de samenleving en bovendien erg moeilijk aan te pakken is zonder te gaan morrelen aan een zeer moeilijk iets als vrijheid van meningsuiting.
Overigens vind ik dat ze groot gelijk hebben dat ze Jan Mulder aanpakken. Zoals PFP al zie is dat wat Jan Mulder doet niet meer het verkondigen van een mening, maar bewust en zo lomp mogelijk manier van iets zeggen om maar kijkers te verkrijgen. Zo zei hij ook dat "ze" alle "Christenen moeten ophangen aan het kruis". Met alle respect, maar zoiets is gewoon te belachelijk voor woorden en heeft absoluut helemaal niks meer met vrijheid van meningsuiting te maken. Dat is geen mening, maar willens en wetens een (grote) groep mensen beledigen en erger misschien nog wel de minder intelligente bevolking denkt hierdoor dat het allemaal kan en volledig normaal is.
Het is natuurlijk vrij gemakkelijk om te zeggen dat het onbenullige mannetje die Balkenende heeft dingen gezegd heeft en daarmee de plank volledig misslaat. Echter denk ik dat het inderdaad niet normaal is dat bepaalde vooraanstaande personen op een bepaalde minachtende en kwetsende toon over bepaalde anderen wat zeggen. Los van het feit dat het gewoon etisch gezien niet kan zijn er ook gewoon mensen die denken net ff wat meer te mogen ten op zichte van die anderen dan wat strikt gezien nog fatsoenlijk is.
Ook van Gogh komt hierbij weer de hoek om. De manier waarop van Gogh bepaalde dingen riep en deed is absoluut niet normaal, ook al was het alleen maar om te provoceren dan wel te shockeren. Sommige mensen begrijpen dit simpelweg niet. Van mij had die man dan ook zeker op grond daarvan aangepakt mogen worden. Om zoiets door de overheid te laten doen is erg lastig, maar ook binnen de programma's waar hij was werd er hem geen stro-breedte in de weg gelegd. Ik heb het dan voornamelijk over Barend en Van Dorp. In plaats van dat ze zeiden dat het niet normaal is om te zeggen dat alle moslims "schaapenneukers" zijn moedigen ze hem juist aan, omdat ze het prachtig vinden en goed voor de kijkcijfers is. Als je het mij vraagt is dat gewoon belachelijk. In wezen maakt Jan Mulder zich hier, in mindere, maten ook schuldig aan. Als we zoiets gaan vergelijken met mensen zoals Pim Fortuyn en (ach waarom niet) Geert Wilders dan zijn deze in ieder geval een stuk netter en brengen het op een politiek verantwoorde manier. Ook al zijn ze in sommige gevallen net zo hard als andere figuren die het absoluut niet weten te verwoorden.