22 March 2005, 19:59
|
|
architect of life
|
Prijsdaling cd doet downloaden niet dalen
Citaat:
Goedkope cd's geen oplossing voor muziekindustrie
Voor het vijfde jaar op rij is in 2004 de omzet van de muziekindustrie wereldwijd gedaald. Op de Belgische markt daalde de omzet met 6,62 procent. Cd's goedkoper maken is volgens de overkoepelende muziekorganisatie IFPI geen oplossing om de omzet te doen stijgen.
Goedkopere cd's verkopen wel beter, maar ze buigen de negatieve omzetcijfers niet om. Wat de aantallen betreft, groeide de Belgische markt met niet minder dan 7,28 procent. Die stijging heeft volgens de IFPI vooral te maken met de "premiums" (gratis CD’s of CD’s die bij een krant worden verkocht): plus 2 miljoen stuks.
Bij de traditionele verkopen stelde de organisatie een daling vast van de full price verkopen met meer dan 1,2 miljoen CD’s en een stijging van 1,6 miljoen stuks bij de budget-CD’s. Dat betekent dat ook in 2004 de gemiddelde prijs van een album verder daalde. De industrie kreeg nog gemiddeld 6 Euro voor een full-CD. De consument betaalde gemiddeld 9,7 Euro voor een CD, tegenover 12 Euro in 2002.
Een daling met 20 procent in de verkoopprijs heeft dus geen omzetstijging met zich meegebracht, beklemtoont de IFPI. ,,Het ondergraaft het vaak voorkomende argument van de veel te dure CD’s en dat een prijsdaling alle problemen zou oplossen".
|
Bron.
Ik heb zelf ondervonden dat de cd-verkoop erop achteruit gaat. Ik heb tijdens de eindejaarsperiode in een cd-winkel gestaan en op bepaalde momenten stond ik echt met mijn vingers te draaien.
|
|