ik schrijf niet echt verhalen, vaker songteksten
heb niet echt een standaard formule ervoor.
meestal heb ik een idee van een onderwerp of een leuk sprekend zinnetje dat op de weg naar college in me opkwam en daar bouw ik een tekst omheen. meestal uiteindelijk bedenk ik dan een pakkende titel die de tekst omvat en ook gelijk sprekend en uitdagend is om te lezen.
aan structuren van liedjes (coupletten en refreinen) doe ik niet zo. mede omdat de muziek die erop later voor kan worden gemaakt vaak toch niet vanuit standaard muziek structuren is opgebouwd en ik er later vaak nog mee ga schuiven en aanvullen om alles goed op elkaar af te stemmen.
wel probeer ik in iedere tekst een paar pakkende rijmpjes of woordspelingen te gebruiken zodat sommige passages memorabel blijven en je songs iets catchier kunnen maken.
edit: oh ik schrijf trouwens alle teksten eerst altijd op klad, meestal een keer of drie, want dan haal je sneller foutjes en slechte stukjes eruit en zet ze daarna over in word bestandjes en haal vaak nog even de spellingschecker eroverheen

ik hou al mn teksten bij in mappen zodat ik deze op ieder geschikt moment makkelijk kan terugvinden
voorbeeldje van een tekst die nog niet geheel af is:
werktitel (kan nog veranderen): it's cool to curse:
the elevator is counting up till thirteen
are we even to say
that the burning eyes were everywhere?
that your tears melted away?
dancing women on the bed
laughing with coffee in hand
while you sink in deep drain regret
are you here alone?
or is it something you can't help
ugly voices, high frequency noises
they'll punch you all right in the face
why be afraid when you can be mad?
she was the chorus and she was the verse
this is patience is reverse
this is the curse
and all you do is curse yourself
ik had het idee om een nummer te schrijven over een persoon die het zichzelf soms zo moeilijk maakt en daarom vaak ook anderen om hem/haar heen. hij/zij vervloekt zichzelf eigenlijk daarbij, vandaar de titel die dus een beetje cynisch is. de lift tot 13 slaat eigenlijk gewoon op 13 het ongeluksgetal want hij/zij is ook nogal bijgelovig, dus ik wilde er zoiets in de tekst verwerken.
maar goed, tis maar voorbeeldje