Enkele bericht bekijken
Oud 23 March 2005, 08:55   #25
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Uit het Brabants Dagblad:
Nog geen arrestaties na rellen

door Max van der Put

Maandag 21 maart 2005 - Den Bosch - De politie heeft vrijdagavond geen aanhoudingen verricht bij de rellen tijdens en na afloop van de wedstrijd FC Den Bosch - Roda JC. Wel raakten twee agenten lichtgewond en een supporter van Roda JC zwaargewond. Een woordvoerder van de politie sluit niet uit dat er nog Bossche fans worden aangehouden na het bekijken van beelden van de beveiligingscamera’s in en om De Vliert.

De wedstrijd tussen FC Den Bosch en Roda JC was vooraf niet aangemerkt als risicoduel. Daarom waren er geen agenten in het stadion aanwezig. Buiten De Vliert regelden ongeveer tien agenten het verkeer. „Binnen het stadion zijn de stewards dan verantwoordelijk voor de veiligheid“, aldus politie-woordvoerder I. Oosterbaan. „Zoals het met ingang van volgend seizoen dus altijd de bedoeling is bij eredivisiewedstrijden.“
De gebeurtenissen van vrijdag- avond toonden aan dat de inzet van uitsluitend stewards bij een eredivisiewedstrijd grote problemen kan opleveren. Toen de situatie in en om De Vliert escaleerde, werden in allerijl tientallen extra agenten en ME’ers opgeroepen. Toen zij bij De Vliert arriveerden, was het grootste kwaad al geschied en bleek het niet meer mogelijk de boosdoeners te arresteren.
Drie supportersbussen van Roda JC waren inmiddels zwaar beschadigd ruiten waren ingegooid en banden lekgestoken. Eén chauffeur bevond zich nog in zijn bus toen de stenen door de ruiten vlogen. Hij wist zich nog net op tijd uit de voeten te maken.
Dat lukte een Roda-fan in het uitvak in De Vliert niet. Hij werd geraakt door een scherpe punt van een door Bossche fans kapotgetrokken hek. De Limburger moest met een buikwond en geperforeerde long naar het ziekenhuis, waar ook twee lichtgewonde agenten werden behandeld. Bossche fans poogden ook nog de ambulance de doorgang te beletten.
Uiteindelijk zijn de Roda-supporters met in allerijl ingehuurde BBA-bussen terug naar Kerkrade gebracht. Roda-supporter Isanne Ekslavon was vol lof over de clubleiding van FC Den Bosch. „We zijn goed opgevangen toen we op de nieuwe bussen moesten wachten. We kregen keurig wat te drinken aangeboden.“ Toch bestaat de mogelijkheid dat Roda-fans alsnog aangifte gaan doen naar aanleiding van de rellen. Op de website http://www.rodajcfans.nl staat de volgende tekst:
’Mensen uit de WSU-bus die naar FC Den Bosch zijn geweest en aangiften willen doen na aanleiding van de rellen gisteravond kunnen zich melden.
Hoe groot de totale schade is, is nog onbekend. Wel kunnen we voorspellen dat de financiële situatie bij FC Den Bosch er nog dramatischer uit zal gaan zien.
Den Bosch Supporters gefeliciteerd het waren dan wel onze bussen maar jullie hebben toch echt jullie eigen ruiten ingegooid!’
Manager algemene zaken Ben Bolman van FC Den Bosch zit met de kwestie in zijn maag. „Laat ik nu nog maar geen officiële reactie geven, want dan zouden mijn emoties daar een te belangrijke invloed op hebben“, wilde hij kwijt. „We gaan nu eerst alle feiten op een rijtje zetten en het beschikbare videomateriaal bekijken. We willen weten wat de aanleiding voor de rellen is geweest en mogelijk zijn er nog daders te achterhalen.“
De officiële supportersvereniging FC Den Bosch heeft via publicaties op internet al excuses aangeboden aan Roda JC voor hetgeen vrijdag is voorgevallen.

==============================================

Ooggetuigeverslag uit het Limburgs Dagblad:

'Opeens kwamen er honderd man op ons af'

De schrik zit er nog goed in, anderhalve dag na de belegering door supporters van FC Den Bosch. Het had vrijdag een fijne avond kunnen zijn voor de Roda-fans, zeker omdat hun club met een 3-0 overwinning in den Bosch aan de haal ging. Maar het werd een avond met angstige momenten.

Het begon al bij aankomst bij het stadion. Hun supporters begonnen met blikjes bier te gooien toen wij de bus uitkwamen en een paar van onze supporters gooiden die dingen terug. Maar we werden snel naar ons supporters vak gebracht en er was weinig aan de hand.Totdat in de 85ste minuut de scheidsrechter in hub ogen een verkeerde beslissing nam. Ze gooiden van alles het veld op en en Bodnar gooide kwaad een aansteker terug. Toen nog de derde goal en we hoorden het glas gerinkel al.

Roda suporter René Kleuters uit kerkrade zag hoe de 'hooligans' van de M-side van FC den Bosch hun frustratie botvierden door met bakstenen de bussen van Roda JC te bekogelen en massaal aan de hekken te trekken.
Opeens waren ze uit hun eigen vak losgebroken en kwamen ze met honderd man op ons af. Het is dat twintig supporters van ons ze bij het hek even tegen konden houden, anders had ik het niet geweten... Ze gooiden niet alleen met dikke stenen, maar ook met die scherpe punten die ze van de omgetrokken hekken hadden gesloopt. Net werpsterren. Een wonder dat er maar één gewonde is gevallen.

Uiteindelijk was de politie er nog op tijd bij om een ramp te voorkomen. De Kerkradenaren moesten toen nog wel meer dan anderhalf uur wachten tot er vervangend vervoer was in de vorm van lijnbussen. 'Met onze bussen was niet meer te rijden. Alle ruiten inggegooid, een band lekgestoken.' Over het bestuur van FC Den Bosch hebben de supporters absoluut geen klachten, vertelt Isanne Esklavon. 'We zijn goed opgevangen ze hebben hun excuses aangeboden. We kregen te drinken terwijl we op de bussen moesten wachten.'

Ook trainer Wiljan Vloet en Gregoor van Dijk lieten zich nog even zien om de supporters een hart onder de riem te steken. Esklavon: 'De volgende keer ga ik weer gewoon mee. Het is voor het eerst in drie, vier jaar dat ik dit meemaak, maar ik laat de club niet in de steek.'
Er waren nogal wat mensen die kleine kinderen hadden meegenomen. De entreeprijzen waren laag, het was geen risicowedstrijd, dus je maakt er een gezellig uitstapje van. 'Ik heb gehoord van een moeder die de hele nacht bij haar kind heeft moeten zitten, zo overstuur was dat', verteld Henk Muijs, die deze keer niet mee was. 'Hoe moet dat als straks de suppoosten de rol van de politie moeten overnemen, zoals de KNVB van plan is?'

De politie heeft vrijdagavond geen aanhoudingen verricht bij rellen tijdens en na afloop van de wedstrijd FC Den Bosch - Roda JC. Wel raakten twee agenten en een supporter van Roda JC gewond. Een woordvoerder van de politie sluit niet uit dat er nog Bossche fans worden aangehouden na het bekijken van de beelden van de beveiligingscamera's in en om de Vliert. De wedstrijd tussen FC den Bosch en Roda JC was vooraf niet aangemerkt als risicoduel.

Uit het Brabants Dagblad:

Rombouts overweegt M-side te ontruimen

door Max van der Put

Dinsdag 22 maart 2005 - Den Bosch - Burgemeester Rombouts van Den Bosch heeft de Bossche politie met klem verzocht alles in het werk te stellen de daders op te pakken van de rellen in en rond stadion De Vliert in Den Bosch afgelopen vrijdag. Tevens denkt hij erover de M-side voor supporters te verbieden.

De vernielde supportersbus met kapot gegooide ruit en lek gestoken band. Rechts eigenaar Van Meurs, links de chauffeur en in het midden Cor van FC Den Bosch.
(Foto Sandra Peerenboom)

Dat stelde de burgemeester gisteravond nadat hij zich in De Vliert op de hoogte had gesteld van de omvang van de schade.
Tegen het eind van de eredivisiewedstrijd FC Den Bosch – Roda JC vernielden Bossche fans uit de M-side onder meer enkele hekken, gooiden ruiten in en staken banden lek van supportersbussen van Roda JC.
Bovendien slaagden de raddraaiers er in om scherpe metalen pinnen van kapot getrokken hekken te verwijderen, en gooiden die richting supporters van Roda JC. Een van hen liep daarbij een buikwond op en moest naar het ziekenhuis worden vervoerd.
„Ik heb zo’n pin gezien en ik moet vaststellen dat degenen die daarmee hebben gegooid, poging tot doodslag ten laste kan worden gelegd“, aldus de burgemeester. Ook twee agenten raakten die avond lichtgewond.
Volgens Rombouts zal het nog niet eenvoudig zijn aan de hand van beelden van beveiligingscamera’s daders op te pakken. „Het grootste gedeelte van de rellen heeft zich buiten het stadion voorgedaan. Maar er zijn toch ook voldoende getuigen bij geweest.“

Overleg

De burgemeester voert morgenavond overleg met het bestuur van FC Den Bosch over hoe het nu verder moet. „Dit seizoen staan er nog vijf thuiswedstrijden op het programma, waarvan vier risicoduels. Ik vraag me af of het nog wel verantwoord is in dit stadion twee verschillende supportersgroepen zo dicht bij elkaar te zetten.“ Rombouts sloot niet uit dat hij overweegt FC Den Bosch te verplichten geen toeschouwers toe te laten op de M-side. „Ik beslis pas na woensdagavond, maar ik sluit niets uit. En zolang de boel niet goed is afgeschermd bij het vak van bezoekende supporters, kan er helemaal geen risicoduel plaatsvinden.“
De volgende thuiswedstrijd van FC Den Bosch (tegen Feyenoord) staat gepland voor woensdag 6 april, om 18.00 uur. Voor dat afwijkende aanvangstijdstip was al eerder gekozen vanwege veiligheidsredenen. De wedstrijd speelt zich dan voor het grootste gedeelte bij daglicht af.
De burgemeester verliet stadion De Vliert gisteravond hoofdschuddend. „De mensen die dit op hun geweten hebben, kunnen zich onmogelijk supporter van FC Den Bosch noemen. Support betekent steun. Nou, op deze manier steun je je club echt niet. Dit is een klap in het gezicht van de echte supporters en iedereen die betrokken is bij FC Den Bosch. Het ging de goede kant op, maar zo word je weer twee jaar teruggeworpen.“
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden