Jong Roda - Jong Den Bosch afgelast.
De wedstrijd van Jong Roda JC tegen Jong FC Den Bosch die morgen op het programma stond gaat niet door. Door de recente gebeurtenissen bij de uitwedstrijd in Den Bosch vonden beide partijen en Burgemeester Som het niet verantwoord deze wedstrijd te laten plaatsvinden.
Bossche relschoppers gaan voor de bijl
Donderdag 24 maart 2005 - Den Bosch - FC Den Bosch gaat de ’supporters’ die vrijdagavond betrokken zijn geweest bij de rellen tijdens en na de thuiswedstrijd tegen Roda JC, keihard straffen. Enkele tientallen fans, die op videobeelden zijn vastgelegd, kunnen onder meer stadionverboden verwachten van drie tot vijf jaar.
Bovendien worden de boosdoeners strafrechtelijk vervolgd en moeten zij opdraaien voor de schade aan hekwerk en bussen. Dat maakte FC Den Bosch-voorzitter Bert Kersten gisteravond bekend. Eerder op de dag had hij een onderhoud met burgemeester Ton Rombouts, die de club vervolgens per brief sommeerde een aantal maatregelen te treffen om herhaling van de rellen te voorkomen. „Maar dat was geen verrassing voor mij“, aldus Kersten. „De burgemeester en ik zitten helemaal op één lijn. De daders moeten keihard aangepakt worden. Zij beseffen niet wat voor schade ze hebben aangericht, materieel en immaterieel.“ Volgens Kersten is op de videobeelden, die zowel binnen als buiten het stadion zijn gemaakt, te zien dat vijftien é twintig jeugdige fans de aanstichters van de onregelmatigheden waren. „En vervolgens kregen zij steun van een aantal meelopers“, aldus Kersten. „Iedereen die zich naar de bussluis achter het stadion heeft begeven, kan rekenen op een stadionverbod van drie tot vijf jaar.“
De voorzitter doet een oproep aan alle daders om zich zo snel mogelijk te melden bij de club. „In dat geval zal ik pleiten voor strafvermindering. Wie zich niet meldt, betuigt geen spijt en gaat keihard voor de bijl. Dat zijn we verplicht aan alle mensen die het goed voorhebben met FC Den Bosch, en dat zijn er heel wat. We hebben met z’n allen de afgelopen jaren het imago van de club beetje bij beetje opgepoetst. Door deze domme actie worden we weer ver teruggeworpen. De KNVB was voornemens FC Den Bosch op veiligheidsgebied van klasse 2 in klasse 1 te plaatsen, de meest gunstige. Dat zou minder risicowedstrijden betekenen en dus veel minder kosten voor de club. Maar nu kunnen we dat wel vergeten.“
Burgemeester Rombouts eist dat de club vóór 1 april maatregelen neemt in het stadion om de veiligheid van bezoekers te verbeteren. Hij stelt dat het momenteel onverantwoord is wedstrijden met publiek te spelen in De Vliert.
Zeecontainers
Kersten is het daarmee eens. „Er is een aantal hekken vernield. Sommige zijn te herstellen, andere niet. We gaan een paar zeecontainers plaatsen, om er zeker van te zijn dat rivaliserende groepen niet bij elkaar in de buurt kunnen komen.“ Pas als op 1 april blijkt dat FC Den Bosch voldoende maatregelen heeft genomen, zal burgemeester Rombouts toestemming geven voor het doorgaan van de wedstrijd FC Den Bosch - Feyenoord op woensdag 6 april (18.00 uur). Volgens Kersten zal er dan sprake zijn van verscherpte toegangscontrole. „Mochten er dan mensen willen binnenkomen naar wie wij nog op zoek zijn, dan laten we die dan ter plekke arresteren.“
=============================================
Het feit dat hij de mensen verzoekt zich te melden duidt er bij mij alleen maar op dat hij ze dus zelf niet zal vinden, en hoopt ze zo alsnog te krijgen. Moet je vooral in de krant zetten: ik weet wie je bent, en als je je komt melden dan krijg je 2 jaar minder SV. Zo werkt het natuurlijk niet
Mijn voorspelling: hier vallen net zoveel stadionverboden als bij Ajax 2-Feyenoord 2; nl 0.