Ik vind het wel apart dat ik hier NIETS lees over het coveren. Niet dat het iets is waar je lang aan vast moet houden, maar alvorens je voldoende (kwalitatief goed) materiaal hebt om mee op te treden is het coveren van nummers geen slecht idee om je show op te vullen. Bovendien speel je dan iets herkenbaars voor de mensen die je (nog) niet kennen. Belangrijk is echter wel dat je het er langzaam wel uit haalt, want je zult op een gegeven moment toch op je eigen muziek moeten kunnen bouwen en mensen moeten uiteraard daarvoor komen.
Ik heb het meegemaakt met het bandje Charing X. Ze wonnen ooit de prijs van beste studentenband, stonden al in Paradiso, Hedon, Stairway to Heaven, het Gelredome en de Melkweg. Ze waren ook bij het programma "waar een wil is.." van RTL4. Ze spelen altijd erg veel covers en dat doen ze ook zeker niet onverdienstelijk. Ik ben echter een keer bij een single-presentatie geweest waar ze dus ook hun eigen nummers speelden. Echter waren de covers gewoon vermakelijker dan de eigen nummers, dan zit er dus al structureel iets mis. Ik denk dat je daar wel voor moet waken. Overigens kregen ze ook het kritiek dat ze wel een good album-track gemaakt hadden, maar geen echte single. Een echte pakkende single, vaak iets commerciëler dan je waarschijnlijk zelf wilt, is echt een must om op welke manier dan ook door te breken.
|