Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nevsehirli
hmm, ik denk niet dat Zuid-Korea iets zal kunnen betekenen.
Het is immers maar een kolonietje van Japan, ik denk dat Noord-Korea met zen kernwapens de wereld gaan overnemen...
Amerika hoeft maar 1 keertje scheef naaar ze te kijken en Kim Il-Sung maakt 47x Amerika plat...
Althans, dit heb ik op een Koreaans forum gelezen
|
Als we je al serieus zouden moeten nemen dan heb je dat nu toch echt compleet verspeeld. Historisch besef heb je echt niet. Zuid-Korea is van 1910 tot 1945 op wrede wijze bezet, onderdrukt en gekoloniseerd en dat is de betrekkingen met Japan op zn zachtst gezegd niet ten goede gekomen. De relatie is bijzonder moeizaam en de economische ontwikkeling van Zuid-Korea heeft toch echt los van Japan plaats gehad, thaliaaglaja. Japan heeft zn kolonie gewoon verloren door WOII en pas na de Korea oorlog heeft het zich echt ontwikkeld. Als ik jou was zou ik maar niet in Seoul gaan beweren dat Zuid-Korea 'maar een kolonietje van Japan is', Nevsehirli, dat is het zelfde als beweren dat Nederland maar een vazalstaatje is van Duitsland, maar dan 10 keer erger. Dat ligt nogal gevoelig. Economisch gaat het trouwens in Zuid-Korea al jaren beter dan in Japan met zn gierende inflatie.
Een wisselkoers is daarnaast ook geen doorslaggevende indicator voor de kracht van een economie van een wereldmacht. Een wereldmacht is over het algemeen namelijk grotendeels zelfvoorzienend met een binnenlandse economie die vooral belangrijk is. Een keiharde munt is daarnaast voor geen enkel land relaxed (producten worden te duur).
Je optimisme over Irak is ook compleet uit de lucht gegrepen, Nevsehirli, want het ziet er niet bepaald naar uit dat de verschillende bevolkingsgroepen zomaar in harmonie gaan samenwerken. De Soennieten zijn bijzonder ontevreden, hebben de verkiezingen zelfs geboycot en zullen niet zomer Sji'itische overheersing accepteren. Dan heb ik het nog niet eens over de problemen met eventuele Koerdische aspiraities, het terrorisme en de groepen die verwant waren met Saddam.
Je overschat tot slot nogal de nucleaire capaciteit van Noord-Korea. Ze hebben wellicht enkele kernkoppen (nog steeds niet bewezen) en ze hebben technologie van langeafstandswapens, maar ze worden toch echt overruled door de VS qua stootkracht. Noord-Korea is vooral een bedreiging voor haar buurlanden, met name Japan en Zuid-Korea met haar Amerikaanse aanwezigheid.