Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nevsehirli
hmm, ik denk niet dat Zuid-Korea iets zal kunnen betekenen.
Het is immers maar een kolonietje van Japan, ik denk dat Noord-Korea met zen kernwapens de wereld gaan overnemen...
Amerika hoeft maar 1 keertje scheef naaar ze te kijken en Kim Il-Sung maakt 47x Amerika plat...
Althans, dit heb ik op een Koreaans forum gelezen
|
zoals ar-tuur zegt, Zuid-Korea stelt economisch meer voor dan Japan.
En als Kim Il-Sung Amerika
probeert plat te gooien, maakt Amerika Noord-Korea met Kim Il-Sung included met de grond gelijk.
Ik denk nog steeds dat het economisch zwaartepunt zal verschuiven van rond de Atlantische Ocean (zoals het nu is) naar Azië, en dan met name China, Zuid-Korea, Japan, Taiwan, Singapore en meer van de landen in die hoek.
Als je je voorstelt dat in China in fabrieken door voorwerker, dus de ploegbaas, een afgeronde HBO-studie heeft, en vaak zelfs een universitaire studie, dan realiseer je je dat Nederland hierin ver achterloopt. (En dat minister Bot niet zo moet lopen ijlen over "kenniseconomie".)
Een eerste vereiste naar mijn mening voor een grootmacht is dat het beschikt over kernwapens, en dat het een groot land moet zijn. Dit heeft voor alle grootmachten gegolden. Engeland en Frankrijk in de 19e eeuw (zij hadden toen zoveel koloniën waardoor ze tig keren groter waren dan dat ze nu zijn), daarna de Sovjet-Unie (grootste land ter wereld, de Russische Federatie nog steeds) en de Verenigde Staten. Hierdoor kunnen landen als Noord-Korea nooit iets gaan betekenen omdat ze op de wereldkaart gewoon niks voorstellen.
China is overigens een kernmacht, heeft een aanzienlijke lap grond van de wereld in zijn bezit en is bezig zijn militaire apparaat sterk uit te bereiden.