Onderwerp: Rookvrije horeca
Enkele bericht bekijken
Oud 14 May 2005, 19:08   #41
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Roken is geen misdaad, maar ik vind dat rokers zich moeten aanpassen aan de omgeving en niet andersom. Rokers zijn niet zielig ofzo, ze kiezen er zelf voor. Maar de omgeving kiest er niet zelf voor.
En er is een maatschappelijke tendens ontstaan waarin steeds meer mensen de voorkeur geven aan een rookvrije omgeving.

Je hebt een recht op leven, om je mening in vrijheid te kunne uitdrukken, maar je hebt geen recht om te roken. Dat is een voorrecht.

En het feit dat er nog zo'n 4 miljoen rokers zijn wilt niet zeggen dat men het roken zomaar moet toestaan overal.
Deze had ik nog niet gelezen..

Maar Tijs, die zogenaamde niet-rokers, die hebben het inmiddels toch al zoveel bereikt!
* Ze op een rookvrij station staan te wachten op hun trein
* Ze hebben de roker verdreven uit hun rook-coupé's
* Hun collegue staan inmiddels buiten in de kou tijdens de pauze
* Ze kunnen in de bieb en op het stadhuis rookvrij hun boeken uitzoeken en hun ID-kaart verlengen
* Ze kunnen een restaurant in en eten zonder last te hebben van de rook

En zo kan ik nog wel even doorgaan. En dan heb ik het niet eens over het vermogen dat er betaald moet worden voor een pakkie sigaretten en de angstaanjagende teksten die in koeienletters het pakje sieren.

Is dat alles niet gewoon voldoende? Mogen die mensen die al tientallen jaren roken en misschien wel begonnen zijn in de tijd dat de gevaren die het met zich meebrengen nauwelijks bekend waren niet gewoon genieten van hun sigaretje of sigaartje in een kroeg onder het genot van een biertje of een jenevertje? Laten we eerlijk zijn; de jeugd wordt inmiddels al meer dan genoeg voorgelicht over de gevaren van het roken en rookt dan ook steeds minder. Het is een slechte gewoonte maar er zijn nu eenmaal mensen die het al jaren doen en bij wie het tot hun lifestyle behoort.

Ik pleit dan ook net als Stef voor rookvrije café's voor de mensen die dat graag willen. Over pak 'm beet 10 jaar ga je dan weer een stap verder. Maar de heksenjacht die er momenteel op de roker gemaakt wordt is volstrekt van den zotte. Laat die mensen rustig hun gang gaan, investeer in het nog meer mensen laten stoppen of in andere dingen die veel belangrijker zijn dan wat stinkende kleren..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden