Enkele bericht bekijken
Oud 19 May 2005, 11:54   #44
Ar-Tuur
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Arthur, wat heeft de EU ons allemaal opgeleverd dan de laatste jaren? Het is begonnen als een economische gemeenschap. Toen op een gegeven ogenblik landen als Griekenland, Portugal en Spanje lid werden gingen wel al veel meer betalen en nu al die oostbloklanden ook nog eens lid worden wordt het alleen maar erger. In feite is het economische steeds meer verschoven richting het sociale. Wij trekken als rijke landen die andere landen omhoog. Een nobel streven en over 30 jaar zitten ze inderdaad ongeveer op ons niveau (Portugal bijvoorbeeld was vroeger straatarm), maar echt veel opleveren doet het voor ons niet. Als je het mij vraagt hadden we economisch gezien beter het kunnen houden bij de Benelux, Frankrijk, Duitsland en Engeland..
Dat laatste punt is wel iets voor te zeggen inderdaad. Maar Europa heeft domweg gezorgd voor onze welvaart. Met de kenmerken van ons land (klein in de wereld, gericht op export, monetair afhankelijk) bleek economische samenwerking/integratie een uitkomst. Maar discussie over al dan niet terechte toetreding van bepaalde landen staat in fiete los van deze grondwet. Deze grondwet regelt namelijk niet de toetreding van nieuwe landen of het feit dat Nederland een provincie zonder zeggenschap wordt, maar niets meer dan een vastlegging van eerdere verdragen. Het rare is dat nu allerelei sentimenten en problemen worden aangeroepen om de grondwet te verwerpen maar die er niet zo gek veel mee te maken hebben.

PFP rept eerder onterecht in dit topic over linkse propaganda, maar die punten van de SP lijken daar wél op. Daarin wordt gedaan alsof Nederland in haar eentje zonder Europa wel een uiterst milieuvriendelijk, sociaal beleid zal voeren en het economisch voor de wind zal gaan als sterke onafhankelijke macht in de wereld...
Ik ga ja stemmen maar ben tegen de superstaat, en met mij de grote Europese landen. Denk je nou werkelijk dat Parijs, Londen en Berlijn hun eigen inbreng en zelfbeschikking op willen geven voor Brussel en dat het zover komt dat we één leger krijgen? Hou toch op zeg. De al eerder ingezette samenwerking wordt gewoon beter geregeld. Als het dan bijvoorbeeld gaat om het punt van Europese defensie, dan lijkt me vastgelegde afspraken daarover een gouden greep. In plaats van dat we met zn allen er dure, inefficiënte legers op na houden die verder niets kunnen uitrichten, kunnen we wat mij betreft veel beter de krachten bundelen en ieder een eigen aandeel laten hebben.

Laten we realistisch blijven. Nederland stelt in haar eentje niets voor in de wereld. Op economisch, mometair, politiek, militair gebied zijn we simpelweg te klein en afhankelijk. Niets mis mee, zolang we slim zijn zoals we dat altijd geweest zijn en ons niet af te keren van de rest van Europa. Het is heel gemakkelijk om te zeggen dat we onze indentiteit kwijt raken, dat de Turken ons komen overnemen of dat we de gulden opnieuw moeten invoeren, maar ik vind dat maar domme sloganpolitiek. Het probleem is zoals eerder door Tijs aangegeven dat de Nederlandse politici niet goed het punt kunnen maken dat Nederland baat heeft bij deze grondwet en een uiterst schlemielege campagne voeren die mensen alleen maar in hun negatieve beeld bevestigen. Daar komen dan helaas ook nog zulke volksmenners als Wilders boven op.
  Met citaat antwoorden