Onderwerp: Ruud Gullit
Enkele bericht bekijken
Oud 25 May 2005, 00:42   #17
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Je vraat wie Robben, Kezman, Bommel en Vogel voor PSV kende?
Iedere voetbalkenner zo'n beetje? Bommel had een topjaar met Fortuna voordat hij naar PSV kwam, Robben was een veelbelovend talent uit Groningen en Kezza en Vogel waren biede internationals... Kezza volgens mij bij Partiza 28 doelpunten uit 24 wedstrijden en een binnen 8 seconde rood op het EK/WK. Nu wil dat natuurlijk ook niet echt alles zeggen, want Ostlund kende ik ook al.

Kijk, een Gomes of Farfan kenden alleen de echte insiders. Beasly was ook al redelijk bekend als Amerikaans international (maar hield ook niet echt over).

Dit seizoen is PSV redelijk gelukkig geweest met aankopen, hoewel Feher en Sibon het niet gebracht hebben. Maar er lopen er ook nu nog genoeg rond die bakken met geld kosten.. Smit, Schaaf, ten Rouwelaar, Stojanovic. In het jaar van Robson was het helemaal kommer en kwel met Marcos, Oyen en nog meer van dat soort droeftoeters. Maar ik denk wel dat PSV het beste transferbeleid heeft (moet ook wel met zo'n bedroevende eigen jeugd).

Over Ajax hoeven we wat dat betreft helemaal niet te beginnen. Meer mislukkelingen dan topaankopen, dat jij enkel die vier kan bedenken tekent meer jouw gebrekkig geheugden denk ik. Of moeten we het echt over Soetaers, Sikora, Juan, Sonck, Dani of de spits die nooit omvalt (Gabbrich) gaan hebben? Jouw EK-held zal ik nog niet bestempelen als miskoop, maar het zit er niet ver vanaf. En Overmars uit de eigen jeugd.. zeg dan niets.
Nee, Ajax heeft een paar goede aankopen gedaan, maar het aantal miskopen overstijgt dat zeker, maar dat wordt weer gecompenseerd door een fantastische eigen jeugd.

En Feyenoord heeft heus ook wel aardige aankopen gedaan, denk aan Kalou, Emerton of Tomasson (hoewel eigen het werk van Heerenveen). Maar het zijn niet de echte toppers geworden die PSV en Ajax wel hebben afgeleverd. En waar dat aan ligt? Financiele situatie? Slechte scouting? Feyenoord heeft Lazovic voor 7 miljoen gekocht, van dat geld had zoveel meer gedaan kunnen worden. Maar is dat slechte scouting? PSV wilde hem ook hebben als opvolger van Kezman. Of heeft Feyenoord slecht gescout of hij in de groep (mentaliteit) en in het systeem past?
Ik denk dat het voornamelijk een beleidskwestie is. Er wordt maar gekocht en gekocht en alles is op zich niet eens ronduit slecht, maar voegen ze iets extra's toe? Is Gibbs een verbetering ten opzichte van wat er stond? Idem voor Hofs, Basto, Ostlund, Bahia etc. Ik denk dat ze niet zo heel veel extra's toevoegen ten opzichte van de spelers (die ook geen top waren) die er stonden. Maar ondertussen kosten al die buitenlanders wel kapitalen. Feyenoord heeft op deze manier zo ontzettend veel kosten, terwijl het extra inkomsten uit de CL misloopt die PSV en Ajax bijna elk jaar wel ontvangen. Dan wordt het steeds lastiger om weer op een hoger niveau te komen, want Feyenoord mist nu structureel inkomsten. En of ze weer dat stapje vooruit kunnen maken? Ik denk dat het lastig gaat worden, hoewel je zoiets nooit kunt voorspellen in het voetbal. Maar PSV heeft nu een goede basis en ook Ajax staat onder Blind weer goed, terwijl AZ nu ook aantrekkingskracht heeft op spelers (zelfs Davids geeft aan dat AZ een optie is). Maar de toekomst van Feyenoord is zeer ongewis. Gaan ze straks hun zoveelste TD er weer uit knikkeren? Blijft de sterke man achter de schermen? Wie wordt de nieuwe trainer? Komen er versterkingen? Blijven Kalou en Kuijt?
Aan de andere kant heeft Feyenoord wel meer potentieel dan PSV. Maar of die ooit ten volle benut gaat worden? Daarvoor moet er veel veranderen in Rotterdam denk ik. Meer dan alleen Jansen binnenhalen.