Enkele bericht bekijken
Oud 28 May 2005, 15:56   #69
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AmbyPur
alleen hierom zou ik al principieel nee willen stemmen.
ik geloof ook dat de grondwet er wel komt, ik zie het ook wel gebeuren dat nederland Ja zegt, terwijl de meerderheid tijdens het referendum tegen heeft gestemd.
Wat ik bedoel is dat op den duur een grondwet voor de EU (of iets dergelijks) er wel moet komen. Met de nieuwe landen die er bij zijn gekomen kan de EU niet in de huidige vorm doorgaan, het verdrag van Nice schiet tekort. Als deze grondwet door Nederland of Frankrijk wordt afgeschoten (op basis van regeringswantrouwen), dan zal men toch met iets nieuws moeten komen, wat waarschijnlijk in hoofdlijnen gewoon op hetzelfde neerkomt.

Dan nog even voor de anti-Europeanen die hameren op de nadelen van de EU, bijvoorbeeld dat wij per hoofd van de bevolking zo'n beetje het meeste geld betalen. Klopt, is ook niet goed, wilt men ook veranderen (voorstel van de huidige voorzitter van de EU; Luxemburg). Maar bedenk tegelijk ook hoeveel voordelen Nederland plukt van de EU. Nederland is van oudsher een handelsland. Eeuwen geleden was Nederland al een handelsland, met name door het onderdrukken van exotische volkeren. Tegenwoordig heeft Nederland met Rotterdam de grootse im- en export haven van Europa.
Wie bekend is met de EU weet dat binnen de EU geen douane-gelden meer betaald hoeven te worden; vrij verkeer van goederen. En dit is werkelijk geweldig voor Nederland. Vanuit de hele wereld komt men met name naar Nederland om goederen door te voeren richting andere landen in de EU. Bedenk goed hoeveel geld Nederland hiermee verdient dankzij de EU. Als de EU er niet was geweest was Rotterdam een stuk minder groot geweest, aangezien het voor landen als Duitsland en Frankrijk veel voordeliger zou zijn om via Le Havre of Hamburg goederen in te voeren.

Het enige echte export-product van Nederland (naast drugs ) zijn de bloemen die in het Westland gekweekt worden... en wie doen daar het zware werk? Juist, de Polen en andere Oost-Europeanen. Door de EU zullen er inderdaad meer Polen illegaal aan het werk komen in Nederland, maar voornamelijk voor dit soort werk. Want je denkt toch niet dat de Nederlandse werklozen dit soort werk gaan doen?

Vooruit, ik hoop dat ik weer enkele wanargumenten ontkracht heb en dat meerderen de enorme voordelen van Europa inzien. Zonder Europa zou Nederland absoluut niet zo welvarend zijn geweest als dat het nu is.
En waar Piet-Hein en Jan-Peter (wat een namen ook..) spreken over een Holocaust en een WOIII slaan ze de plank natuurlijk een beetje mis, maar het is een feit dat al zo lang er mensen bestaan in Europa oorlogen zijn geweest. Een samenwerkend Europa is geen garantie om oorlogen binnen Europa te voorkomen, maar het minimaliseert de kans wel.

Tot zover weer mijn stukje Ja-propaganda.