Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Dan moet ik helaas concluderen dat jij er niet veel van snapt.
Juist de AH als grootste speler op de markt wordt gedwongen door goedkopere supermarkten als Jumbo, Deen, Aldi, Lidl, Nettorama (en nog veel meer) zijn prijzen te verlagen... Dat heet marktwerking, concurrentie.
Dit gaat in veel gevallen ten koste van assortiment, medewerkers, en inkoopprijzen ja, zoals het altijd het geval is bij veel concurrentie op een markt. Maar AH heeft dus absoluut geen monopolie-positie, als je dat denkt dan heb je er dus echt helemaal niets van begrepen.
|
Kijk naar laurus dat al aan de grond zit, er is bijna geen sprake van concurrentie. AH was te duur, heeft nu zijn prijzen aangepast en meteen groeit de omzet weer. Lidl is ongeveer het enige succesvolle concept naast albert heijn, maar de doelgroep is heel anders. De huismerken van de AH verdrijven nu al de a merken uit de schappen, van ice tea tot tampons, alles met het AH logo ligt nu op oog hoogte voor de klant.
Hieruit kan je dus concluderen dat de AH een monopolie positie zal gaan verwerven in een zeer korte periode zoals bijvoorbeeld de ICA in Zweden heeft gedaan. In een dorp is alleen maar een ica, de slager, bakker, sigarenboer, groenteman, platenboer etc etc worden verdreven, want die kunnen daar niet tegen op.