Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Kijk naar laurus dat al aan de grond zit, er is bijna geen sprake van concurrentie. AH was te duur, heeft nu zijn prijzen aangepast en meteen groeit de omzet weer. Lidl is ongeveer het enige succesvolle concept naast albert heijn, maar de doelgroep is heel anders. De huismerken van de AH verdrijven nu al de a merken uit de schappen, van ice tea tot tampons, alles met het AH logo ligt nu op oog hoogte voor de klant.
Hieruit kan je dus concluderen dat de AH een monopolie positie zal gaan verwerven in een zeer korte periode zoals bijvoorbeeld de ICA in Zweden heeft gedaan. In een dorp is alleen maar een ica, de slager, bakker, sigarenboer, groenteman, platenboer etc etc worden verdreven, want die kunnen daar niet tegen op.
|
Je hebt er echt geen verstand van kerel. Laurus gaat ten onder gegaan aan wanbeleid, aan een exclusieve winkel met hoge prijzen en onnodige service en vervolgens 3 veranderingen van formule.
AH is de leider op de markt, maar met 28% bij lange na geen monopolist. Ze hebben net hun marktaandeel teruggewonnen wat ze hadden ingeleverd voor de prijzenoorlog, maar qua omzet hebben ze ingeleverd. En het feit dat je Lidl als enige succes noemt, tekent wederom dat je helaas geen verstand hebt van dit marktgebied. Zo heeft Jumbo een omzetstijging van 50% gerealiseerd. Tamelijk succesvol lijkt mij. Overal waar een Jumbo verschijnt moet AH met noodacties proberen zoveel mogelijk klanten te behouden, maar leveren ze omzet in.
Dat je zegt dat huismerken de A-merken verdrijven klopt, hoewel het A-merk nog steeds een stuk succesvoller is dan het huismerk.. Klanten zijn prijsbewuster geworden, mede door de economisch slechte tijden. Ze kiezen dan eerder voor een huismerk, dat over het algemeen gewoon een goed product is. Het huismerk is in status gestegen, door verkooptactieken (plek in het schap), prijs en omdat het er tegenwoordig luxer uitziet (mede door het kopieren van uiterlijke kenmerken van A-merken).
Ik weet zeker dat AH niet veel meer zal stijgen qua marktaandeel. Zeker niet nu Jumbo (en zo nog veel meer soortgelijke formules) een enorme groei laten zien. En qua prijzen kunnen ze echt niet veel lager, want ik heb het gevoel dat AH ook niet erg veel financiele ruimte meer heeft. Zeker op DKW valt nauwelijks winst meer te behalen voor bijna elke supermarkt, dus ook voor AH.