Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chica
Jullie hebben zeker gelijk daarin, er moet vroeg genoeg ingegrepen worden en het is belangrijk dat de scholen 'kleurrijk' zijn. Maar ik vind ook, dat je niet mensen kan gaan weigeren op een school. De ene autochtoon/allochtoon neem je wel aan, en de andere niet. Straks moeten kinderen verder weg naar school gaan, ver weg van vriendjes en vriendinnetjes omdat er al te veel autochtone/allochtone kinderen op de school zitten. Dat vind ik ook niet echt kloppen.
|
Op dit moment is die vrije keuze er en in veel steden, zoals in dit geval in Rotterdam, is het gevolg daarvan dat ouders hun kinderen sturen naar scholen waar het grootste gedeelte al allochtoon is (of autochtoon). Dat vinden veel ouders het beste voor hun kind. Gevolg daarvan is júist dat kinderen te maken krijgen met uitsluitend allochtone of autochtone vriendjes en vriendinnetjes.
Vergeet niet dat de meeste vriendjes en vriendinnetjes die ze in dat stadium hebben (van peuterspeelzalen bijvoorbeeld) vaak toch niet de vriendjes zijn waarmee ze op de basisschool ook nog contact hebben. Vaak gaan ze om met kinderen in hun eigen buurt/straat en kinderen die ze op de basisschool leren kennen. In de meeste buurten is de beschikking over 2, 3 basisscholen waardoor er keuze is.
Zaak is wel dat er een norm gehanteerd wordt. Een goede norm lijkt mij bijvoorbeeld (ik heb er niet helemaal zicht op) 25% allochtoon en 75% autochtoon. Liefst ook in die percentages in de klassen.