Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K@rima!
Wat ik me dan afvraag he... Voor de mensen die niet geloven in een God/Allah. Wat is de zin van het leven?
Leef je alleen om te leven. Om naar school te gaan, te werken en vervolgens te eindigen in een bejaardentehuis of weet ik veel waar? Is dat alles..? Het leven is zoiets groots, ongrijpbaars, zoiets bijzonders.. Zou alleen dat dan de zin van het leven zijn?
Het leven, denk er eens over na. Geen enkel mens die het zelf kan maken, geen enkel mens die eventjes met de hand een baby kan vormen ofzo. De dieren..De natuur. Geen enkel persoon die op kan tegen de krachten van de natuur. Niemand kan het precies uitleggen. 'Een knal' .. Ja een knal, wat dan nog meer? Ik kan niet geloven dat zoiets bijzonders door een knal veroorzaakt kan zijn. Daar moet meer achter zitten, echt waar.
Dit kan heel onduidelijk zijn voor jullie, maar ik liet me nogal leiden door mijn gevoel.
|
Maar waarom geloof je dan in Allah en niet in een andere God?
Wat de zin van het leven is? Moet er een zin zijn dan? Voortplanten is de algemene zin van het leven, nieuw leven creëren. Zoals dat voor alle dieren geldt. Alleen de mens heeft zich verder doorontwikkeld en heeft ook het plezier maken als 'zin van het leven' toegevoegd denk ik.
Waarom is het leven uberhaupt bijzonder? Onder de perfecte omstandigheden (luchtkring, bepaalde afstand van de zon) is leven mogelijk is gebleken. Er zijn ontelbaar veel levens de revu gepasseerd ondertussen. Is dat bijzonder? Mwa, ik denk het niet... Het lijkt me dan ook sterk dat wij de enige planeet met leven bevolken. Bijzonder? Ach.. Daar hoeft geen god achter te zitten.
Wat is jouw zin van het leven dan? Want dat kan ik niet uit dit stukje opmaken... Eindigen in een soort van hemel ofzo, omdat je braaf bent geweest en dingen hebt nagelaten die eigenlijk best prettig zijn?
Natuurlijk, niet alles is verklaarbaar. Maar ik wil dat niet aan een godheid toeschrijven. Eerder aan een nog niet ver genoeg ontwikkelde wetenschap.
Vroeger schreven de mensen allerlei zaken die wij nu gewoon vinden aan een god toe. Misschien blijken over een eeuw allerlei zaken die nu onverklaarbaar zijn wel de normaalste zaak te zijn.
Je zegt dat geen enkel mens een mens kan maken. Correct, maar dat houdt natuurlijk niet in dat er een godheid bestaat. Elk wezen op aarde evolueert, zo ook de mens. Ieder wezen past zich aan aan zijn omstandigheden, anders sterft het op den duur. Daar komt naar mijn idee geen God bij te pas, maar is juist kenmerkend voor het leven. Het ontwikkelt zichzelf en misschien schept het zichzelf ook wel.
Het zou mij overigens niet verbazen als er ooit een dag komt dat de wetenschap zover is, dat in het laberatiorium een perfect mens geschapen kan worden met de hand. Ik hoop die dag alleen niet mee te maken.
Overigens.. het feit dat ik niet in een godheid geloof, maar eerder pragmatisch in het leven zelf geloof, wilt niet zeggen dat ik mensen die wel in een god geloven niet respecteer. Ik bedoel, wie ben ik in godsnaam om te zeggen of er wel of geen god bestaat? Ik geloof niet, maar in feite is dat net zo simpel als wel geloven.