Onderwerp: Toeval ? of niet ?
Enkele bericht bekijken
Oud 3 July 2005, 18:21   #9
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard

Mja... toeval. Soms.
Als je hebt dat je beide tegelijk hetzelfde zegt dan komt dat imho omdat je beide ongeveer op dezelfde golflengte zit. Althans, ik heb nooit dat ik zoiets heb met mensen met wie ik niets heb, met mensen met wie ik goed kan opschieten soms wel. En dat zijn dan vaak mensen die ongveer hetzelfde denken en praten.. nou, dan is het geen toeval dat je af en toe op hetzelfde moment op dezelfde manier reageert of denkt.

En dat je iemand die je lang niet gezien hebt ineens weer ziet als je net aan diegene gedacht heeft.. Tja, da's dan wel weer toeval denk ik. Hoevaak ik wel niet aan iemand denk en dat ik diegene niet zie zeg... Dan kan het wel eens gebeuren dat je diegene toevallig wel ziet.

Ik geloof dus niet echt in 'het lot' of dat iets voorbestemd is... Wel geloof ik dat kleine dingen grote gevolgen kunnen hebben (butterfly effect-theorie). Door een klein ding net wel of niet te doen kan je leven ingrijpend veranderd worden... Daarom denk ik dat je altijd heel bewust moet zijn van je eigen gedragingen. Een moment van onoplettendheid kan de rest van je leven veranderen... En door kleine gedragingen van jezelf of van anderen kan je leven voor altijd veranderen, in positieve of negatieve zin. Maar dat is imho niet te wijten aan het lot of dat t voorbestemd zou zijn. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, dat soort dingen mag niet aan het lot geweten te worden.