Bij sommige mensen is geloof zo sterk dat zij ernstige vernedering van hun geloof gelijk stellen aan het uitroeien van een gezin, blijkbaar.
Ik wil wel even duidelijk hebben dat beide totaal op gevoel gaat: 'Jij hebt een gezin vermoord (of m'n kind verkracht, zoals we gister op tv konden zien) of jij hebt datgene waarin ik geloof en wat mijn steun en toeverlaat is volledig belachelijk gemaakt en vernedert, en daarmee ook mijzelf voor schut gezet omdat ik daar in geloof en nu ben ik zo pissig dat ik jou wel moet neerschieten. Oog om oog, tand om tand. Dat ik jou daarnee nauwelijks straf, (je voelt er immers bijster weinig van, en er vanuit gaande dat er niets is na de dood, zou er iets zijn, dan heeft iedereen daar last van, neergeschoten of gestorven van ouderdom) komt niet in me op.'
En wie had nu het meeste recht om iemand te vermoorden? Wiens of wier gevoel was het meest rechtvaardig, dat vragen we ons af, en dat is vreemd vind ik omdat iedereen gevoelens anders interpreteert.
Jij vond het rechtvaardig als iemand die marinier had afgeschoten, terwijl Mohammed B. het rechtvaardig vond om Theo van Gogh neer te halen. Jij voelde hoe erg het was dat die marinier een heel gezin in kalmte heeft uitgeroeid (tenminste, ik weet niets van dat voorval, ik woon in een grot) maar jij kon niet voelen hoe Mohammed B. zich voelde over Theo van Gogh. En daarop baseer jij dat een potentiële moordenaar van die marinier vrij zou moeten gaan en Mohammed B. de stoel zou moeten krijgen. Als je af gaat op je gevoel bij rechtspraak dan ben je nergens meer, omdat iedereen dan wat anders gaat zeggen.
Hehe, Gandalf zei er iets over tegen Frodo geloof ik in de grotten van Moria (in de film tenminste)
Ik woon in een dorp met weinig allochtonen en ook bij mij op school is volgens mij nog geen 5% allochtoon. Maar ik geloof je als je zegt dat de sfeer in Nederland jegens allochtonen steeds verbitterder raakt. Ik ben er te weinig mee in aanraking meegekomen dus ik heb daar niet zoveel over nagedacht, maar ik ben het wel met je eens nu.
Je kan die artikelen vinden op
http://wetten.overheid.nl (tenminste, dit is de meest officiële). Zoeken op 'Wetboek van Strafrecht' en 'Volledige titel of afkorting' aanvinken. Eerste boek, titel 2, artikel 10. Een link kon ik niet goed geven, sorry.