Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
Kan je psychologische schade vergelijken met fysieke schade idd?
Ik probeer een groot beeld te krijgen, en jullie geven alleen maar voorbeelden die Mohammed B. het nadeel geven.
En jullie zijn het misschien niet met me eens, maar we hebben nu wel een discussie.
Het zijn niet beledigingen jegens Mohammed B. maar jegens een wereldgodsdienst waar miljoenen mensen in geloven. Nu geloven jullie misschien niet, maar je mag niet de overtuiging van een gelovige onderschatten. Ik geloof niet en ik snap ook niet waarom mensen geloven. Maar met gelovigen valt gewoon niet te discuseren over het geloof, zij geloven gewoon, wat er ook over wordt gezegd, dat hebben jullie zelf gemerkt in al die geloof topics.
Ik vind The van Gogh vermoorden of die marinier vermoorden allebei een blijk van geen zelfbeheersing. Maar die marinier heeft een aantal families (vrienden en kennissen etc.) diep gekwetst, terwijl Theo van Gogh in wezen miljoenen mensen heeft gekwetst (tenminste, een miljoen in NL, maar een hypothetische vele miljoenen).
Het lijkt wel alsof jullie zonder na te denken de hele geloofskwestie zonder na te denken negeren, omdat geloof in jullie ogen (en de mijne) onlogisch is.
Welke is rechtvaardiger? Jullie vinden de hypothetische moord op de marinier, andere de moord op Theo. Beiden zijn niet te overtuigen van iets anders. Dat jullie de argumenten van de andere niet begrijpen hoeft nog niet te zijn dat ze niet geldig zijn. En andersom.
Volgens mij is er niet zoiets als, 'die heeft geljk in deze kwestie', omdat dit een gevoelskwestie is en die is voor iedereen anders.
|
Wat een discussie is hoef je mij niet uit te leggen...
Het zal allemaal wel best wat je zegt, en dat over iemand vermoorden omwille het geloof wat beledigt zou zijn, zal misschien wel gerechtvaardigd zijn in een of ander moslim land, maar daar zijn we nu niet, wij zijn hier in Nederland, de westerse wereld, daar zijn de regels anders dan in afghanistan, in afghanistan doe je dit soort moorden misschien wel, maar in nederland dus niet. Mohammed B. zit fout in deze setting, meer fout dan iemand die die marinier af zou schieten.