Enkele bericht bekijken
Oud 4 August 2005, 18:36   #34
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
maar moord moet niet met moord bestraft worden. De moord op de marinier zou bestraft moeten worden, en de moord op Theo van Gogh moet bestraft worden. Ik heb het niet over de uitingen van Theo en de moorden van de marinier, als ik dat ergens gezegd heb is dat fout.
Nu is volgens het recht datgene wat de marinier deed 'een stuk zwaarder qua straf' dan wat Theo zei. Maar als de mensen van het recht daar naar gaan kijken worden ze subjectief en dat mag niet, een moord is een moord.
En naast dat, valt datgene wat Theo van Gogh zei nog wel onder vrijheid van meningsuiting?
Natuurlijk valt dat onder vrijheid van meningsuiting. Waarom niet? Het staat mij in dit land vrij om mijn mening te geven over het Rooms-Katholieke geloof, over de Islam, over het Hindoeïsme, over al die geloven mag ik er mijn mening op nahouden.

Wanneer ik een geloof achterlijk vind, dan staat het mij vrij dat te verwoorden. Of ik dat op een respectvolle manier doe of niet. Wanneer iemand mij dan een klap voor mijn kop geeft, tja, dat is dan mijn pech, maar mij daarom vermoorden zou natuurlijk veel tever gaan.

Het geloof mag dan wel iets zijn waarin miljarden mensen op deze wereld op hun eigen manier in geloven, maar dat neemt niet weg dat (vrijwel) alle conflicten op deze wereld in de geschiedenis voortkomen (kwamen) uit geloofskwesties. Behlave dan het Rusland van Stalin, maar daar was geloof dan juist weer verboden.

Dat laatste toont overigens ook aan dat we ook weer niet zonder geloof kunnen. Maar het is door al die conflicten voor mij zeker niks heiligs. En wanneer ik de extremistische versie van de Islam als gevaarlijk beschouw dan staat het mij toch zeker vrij om dat te constateren. We kunnen niet zonder geloof, maar ik vind het minstens zo gevaarlijk als onschuldig..
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden