Voorlopig heeft PSV Kone nog helemaal niet definitief binnen hoor, ik zou er niet eens van staan te kijken als Kone na een goed seizoen niet eens naar PSV toekomt. Het is allemaal weer zo schimmig en onduidelijk.
Mij hoor je de kwaliteiten van Kone overigens absoluut niet ontkennen of bagataliseren. Maar feit is wel dat Kone vorig jaar geen goed seizoen heeft gedraaid, mede door dat Ajax-verhaal natuurlijk. In de jaren daarvoor liet hij uiteraard wel zijn kwaliteiten zien, maar nog niet dat hij echt absolute top is of een 9 miljoen waard. Gemiddeld heeft hij bij Roda zo'n 15 doelpunten per seizoen gescoord. Niet slecht natuurlijk, maar ook niet uitmuntend. En hij heeft Roda niet kunnen behouden voor drie heel matige jaren. De subtop is Kone ontgroeid, maar de top nog niet (wat uiteraard niet wegneemt dat hij zeker bij een club als Lyon niet zou misstaan, maar voor een treetje hoger moet hij toch nog net wat meer bewijzen imho).
En ik blijf van mening dat jij het belang van Europees presteren onderschat. Naar de CL of de laatste fase UEFA kijkt heel Europa, iedereen ziet dat. Het is niet voor niets dat AZ-spelers zo in trek zijn geweest, dat PSV nu wordt leeggekocht, dat Ajax na hun kwartfinale de dragende spelers kwijtraakten.
En het zou mij heel sterk verbazen als Kone voor 25 miljoen wordt verkocht straks. Weltklasse spelers als Robben of van Nistelrooy leverden 18-20 miljoen op. Dat zal echt het maximale zijn wat Kone gaat opleveren, maar het zou mij niet verbazen als het 15 miljoen wordt als het allemaal meezit. Dan is een bepaald percentage waarschijnlijk nog voor Roda. Negen miljoen vind ik dus echt een heel mooi bedrag.
Wel grappig overigens dat je zegt dat Kezman nooit wat klaarmaakte in Europa, maar toch een topspeler is. Met beide beweringen ben ik het niet eens. Hij maakte bv een schitterend doelpunt tegen ManU en in de UEFA-cup scoorde hij ook een aantal belangrijke doelpunten. Verder vind ik Kezman dus zo'n speler die net niet goed genoeg is voor de echte top. Hij heeft het niet voor niets niet gered bij Chelski en ik vraag me af of hij het wel gaat halen in Madrid. Kezza heeft gewoon enorm veel vertrouwen nodig en dan kan hij leuke dingen laten zien en zelfs mooie doelpunten zelf creëren. Maar krijgt hij dat vertrouwen niet, dan is het vaak gewoon waardeloos. In de top krijgt hij die tijd niet, zo simpel is dat gewoon. Hij heeft alle geluk gehad dat Hiddink bij PSV hem die tijd en het vertrouwen wel heeft gegeven en dat heeft hij ruimschoots terugbetaalt. Maar toen bijvoorbeeld Gerets hem afwisselend met VoH in de spits zette bij PSV was het al waardeloos... Daarom zal zo'n Kezman nooit in de echte top succesvol worden. Met die tien miljoen die PSV er voor gekregen heeft heeft men zich dus echt wel in de handen mogen wrijven...