Na de GP van Italië is Michael Schumacher definitief onttroond als Wereldkampioen Formule 1. Voor het eerst sinds 1999 toen Mika Hakkinen zijn 2e titel binnensleepte zal een ander dan Michael Schumacher wereldkampioen worden. 6 jaar op rij was de Duitser uiteindelijk de beste, nu zal het zeer waarschijnlijk de Spanjaard Fernando Alonso worden. Met nog 4 races te gaan (40 punten) ligt hij 27 punten voor op Kimi Raikkonen. Scoort Renault volgende week in België een dubbeloverwinning, of scoort Alonso 4 punten méér dan Raikkonen dan is het al gebeurt. McLaren-Merceders heeft veruit de snelste wagen, maar door de wagen zo snel te maken kampt het team met allerlei betrouybaarheidsproblemen. Het is onzin wanneer mensen nu roepen dat Alonso alleen door geluk wereldkampioen wordt
Robbert Doornbos doet het overigens prima. Christijan Albers staat onder druk van de Rotterdammer en maakt hierdoor steeds meer 'foutjes'. Desalnietemin lijkt hij er komend jaar het meest op vooruit te gaan..
Montoya zegeviert in Monza
McLaren-rijder Juan Pablo Montoya heeft de Grand Prix van Italië gewonnen. De Colombiaan begon de race vanaf pole en kon WK-leider Fernando Alonso zonder veel problemen van zich afhouden op de baan van Monza. Het venijn van de Gran Premio zat echter in de staart. Montoya reed de laatste ronden met een zwaar versleten linker achterband. Giancarlo Fisichella werd derde in vooral een strategische wedstrijd, die opmerkelijk genoeg geen uitvallers kende.
Kimi Raikkonen werd voor aanvang van de race nog getipt als een serieuze kandidaat voor de zege, ondanks het feit dat de McLaren-piloot tien plaatsen op de startgrid verloor vanwege een motorwissel. De Fin kon die verwachtingen niet waarmaken en zag met een vierde plek zijn titelkansen verder slinken. In de beginfase kwam Raikkonen niet voorbij Sauber-rijder Jacques Villeneuve. Na de eerste pitstops kon hij werken aan een opmars, maar die werd volledig tenietgedaan door een probleem met de linker achterband die moest worden vervangen.
Winnaar Montoya kreeg vier ronden voor het einde hetzelfde slijtageprobleem met zijn linkerachterband, maar bleef op hoop van zegen doorrijden. De buitenste groef van de Michelin-band was volledig versleten en het was nog zeer de vraag of met die band de eindstreep kon worden gehaald. Montoya wist uiteindelijk met 2,5 seconde voorsprong op Alonso de finishvlag te passeren. De Renault-rijder kwam de hele wedstrijd ook niet veel dichter bij de ontketende Colombiaan, die zijn tweede zege van 2005 pakte.
De Italiaanse Grote Prijs kende geen enkele uitvaller en de gevreesde malaise na de start bleef uit. In de eerste bocht kwamen Christijan Albers en Narain Karthikeyan nog wel met elkaar in botsing, maar beiden konden na een bezoek aan de pits hun weg vervolgen in het Parco di Monza. Ook was er een touché tussen David Coulthard en Mark Webber, maar ook hun schade kon snel worden gerepareerd. De race verliep zonder veel incidenten, op een paar haperende brandstofslangen bij het tanken na.
Montoya wist dus meteen na de start zijn voorsprong uit te bouwen, waarbij alleen Alonso enigszins kon volgen. De race werd op het strategische vlak beslist, waarbij het tweede gedeelte van de wedstrijd de sleutel bleek. McLaren lijkt dus sterk aan de laatste fase van het seizoen te beginnen en sneller te zijn dan rivaal Renault. Hoewel de titelaspiraties van Raikkonen wederom een deuk hebben opgelopen, kan McLaren nog wel op jacht gaan naar de constructeurstitel. Renault staat slechts acht punten voor op McLaren.
Minardi-rijders Robert Doornbos en Christijan Albers reden een strakke race, maar konden niet verrassen en directe gevechten met de Jordan-rijders bleven uit. Doornbos en Albers, die laatste kreeg een drive through kreeg uitgedeeld wegens het negeren van de blauwe vlag, werden achttiende en negentiende, op twee ronden achterstand van Montoya. Toyota-rijders Jarno Trulli en Ralf Schumacher reden een onzichtbare, maar oerdegelijke race en werden beloond met de vijfde en zesde plaats. De laatste punten gingen naar Williams-rijder Antonio Pizzonia, die na drie maanden niet in een Formule 1-bolide te hebben gezeten imponeerde bij zijn invalbeurt voor de zieke Heidfeld, en BAR-piloot Jenson Button.
f1racing.nl