Ik kan me daar wel in vinden.
Hoewel ik betwijfel of het aantal borstkankergevallen daadwerkelijk is afgenomen. De laatste tijd hoor ik het steeds meer en meer. (Maar dat kan andere redenen hebben.) Eén op drie vrouwen schijnt ermee te kampen hebben.
Ik geloof dat ze hier in België aan de universiteit van Leuven als ik me niet vergis onlangs weer iets nieuws hebben ontdekt op gebied van kankerbestrijding. Ze staan er best wel al ver mee, alleen heeft men nog geen goed geneesmiddel om ervan af te raken. In vele gevallen moet het aangetaste orgaan weggenomen worden en erna beginnen vreselijke maanden van chemokuren en daarna nog eens bestralingen.
Naar het schijnt zou men in Rotterdam iets hebben ontdekt waardoor men kan onderzoeken in hoeverre men na de operatie kankervrij is. Als dit voor de volle honderd procent is, zijn chemo's overbodig. (Zelfs bij 99,9% raadt men aan chemokuren te volgen.) Helaas is dit nog heel duur.
Jaarlijks organiseert één (de voormalige VRT) kom op tegen kanker. Men werkt steeds rond een bepaald thema. (Het ene jaar is dat leukemie, een ander jaar eens borstkanker, etc.) Dat wordt afgesloten met een grote slotshow waarbij men bekend maakt hoeveel men heeft ingezameld. Dat geld wordt dan geïnvesteerd in kankeronderzoek.
Een mooi initiatief als je het mij vraagt.
Ik heb trouwens eventjes de quote gemaakt.