Enkele bericht bekijken
Oud 6 October 2005, 20:18   #12
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje518
Precies, ga je iedereen die een beetje jong uitziet om zijn ID vragen zeker? Ik zie de wachtrijen al voor me....
Het lijkt mooi in theorie, maar het wordt nauwelijks gedaan: in een jeugdhuis hier in de buurt mag je pas binnen als je ouder bent dan 15, omdat ze pas vanaf die leeftijd verzekerd zijn. Nu is het algemeen bekend dat daar zeer veel 14-jarigen rondhangen. Als je daar iets organiseert, word je verplicht drie securitymensen nemen, zij hebben het recht de identiteitskaart op te vragen als de bezoekers jonger lijken dan 15, maar volgens mij wordt dat nauwelijks gedaan. Voor hen is elke bezoeker een vorm van inkomsten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foetsy
nou ja, je kan met bandjes gaan werken ofzo, bij de deur geven, gaat misschien iets sneller, maar ja, wachttijden blijven er
Vroeger werd dat in de Engelse pubs gedaan: jongeren die nog geen alcohol mochten drinken kregen een zwart kruis op hun hand zodat de barman kon zien dat hij geen alcohol mocht schenken.

De leeftijdsgrens verhogen lijkt me ook geen oplossing, het is zoals bazzemans zegt: een verbod zou alleen maar leiden tot meer verbruik.
In Amerika lukt dit systeem trouwens perfect, maar daar is het al altijd zo geweest. Daar mogen ze pas alcohol drinken vanaf hun 21ste, maar mogen ze wel al vanaf hun 16de rijden met de wagen.
Bovendien vraag ik me af hoe gemakkelijk je wel niet, als minderjarige, aan alcohol zou geraken in warenhuizen en nachtwinkels: daar controleren ze je leeftijd al helemaal niet.