Enkele bericht bekijken
Oud 22 October 2005, 19:02   #4
PFP
Guest

Standaard

Ik zie veel voordelen voor om de afscheiding in 1830 ongedaan te maken en de benelux tot 1 land samen te voegen. Luxemburg doen we er voor het gemak even bij.

Ten eerste zie ik een economisch voordeel voor beide landen. De grootste havens van Europa, Rotterdam en Antwerpen, zullen het niet meer tegen elkaar op hoeven te nemen maar gezamenlijk de wereldwijde strijd aangaan tegen economische machten in opkomst zoals China, Taiwan en India. Nu gebeurt het nog teveel dat we de broodkruimeltjes van elkaar afpikken en dat er onder het mom van concurrentie en vrije markt onnodig veel economische schade wordt geleden in met name Antwerpen. Een vereniging van de rijkste gebieden van Europa (Holland, Vlaanderen en Luxemburg) zou tot gevolg hebben dat we gemiddeld het hoogste inkomen per hoofd van de EU zullen krijgen. Natuurlijk zijn er ook mindere gebieden zoals Wallonië en zuidoost Nederland , maar met een beetje goodwill kunnen we weer de sterkste Economie worden van Europa

Met een inwoneraantal ergens tussen de 26 en 27 miljoen mensen worden we binnen de EU een stuk sterker. Niet langer is het mogelijk om ons kleintjes buiten te sluiten en we zullen een aanzienlijke macht in Europa worden die zelf beleid kan bepalen ipv gedwongen worden tot meelopen. Hier zie ik echter wel het grootste probleem en dat is namelijk de politiek. De landen verschillen qua politieke opvatting sterk van elkaar en dan met name de opvattingen over Europa.

Met name Vlamingen en Nederlanders hebben, ook al zouden sommige het niet willen, veel meer gemeen met elkaar dan andere met andere volkeren. Vlamingen en Nederlanders zijn duidelijk 1 volk afgescheiden door een willekeurige grens die in 1830 is getrokken. Historisch gezien hebben we bij elkaar gehoord en nu geloofsissues geen rol meer spelen zoals toen zie ik geen enkele reden om geen hereniging door te voeren.
  Met citaat antwoorden