Ik denk niet dat het daadwerkelijk aan het feit ligt dat er te weinig aandacht aan wordt besteed in het middelbaar onderwijs. Bij ons werden/worden de spellingsregels er echt ingeramd. Ik herinner me dat we in het tweede een overzicht van een drietal pagina's hebben geschreven over welke letter er nu als tussenletter gebruikt wordt in welke gevallen. Helaas vond men het nodig om dit jaar de spellingsregels te veranderen. Zo is het niet moeilijk dat mensen aan de taal gaan twijfelen. De regels waren reeds tien jaar ingeburgerd. Ik heb leren lezen en schrijven in de nieuwe spelling en dan beslist men om de spellingsregels te veranderen. Volgens mij ligt daar de grootste oorzaak.
Ik weet trouwens niet of het werkelijk aan de internettaal ligt, aangezien je ook perfect AN kunt gebruiken, of je toch makkelijk een onderscheid kunt maken tussen AN en hetgene je gebruikt als chattaal. Althans, ik heb er geen problemen mee.
Het gevaar ligt hem volgens mij ergens anders. Veel mensen redeneren als volgt: er zit een spellingscorrector op mijn computer, dus waarom zou ik perfect Nederlands moeten kunnen schrijven? Maar men vergeet dat ook de computer niet perfect is en ook hij veel taalfouten maakt.
Wat verontrustender is, is volgens mij de situatie in Engeland: als ik me niet vergis, is daar sinds vorig jaar een nieuwe regeling van start gegaan. Als je een opstel schrijft, houdt men geen rekening meer met de schrijffouten bij de quotering, maar enkel nog met de inhoud. Als men zoiets gaat invoeren, is het logisch dat de spelling erop achteruit gaat dunkt mij.