Ik ken het programma of Doner niet, dus ik kan er niet echt over oordelen, maar wil toch even op de discussie reageren.
Wij hebben in het tweede jaar een uiteenzetting gehad over drugs door de politie. Daarin vertelden ze ook wat je voelt als je bepaalde drugs inneemt, maar ze vertelden ook de risico's. Ik denk dat het programma misschien meer zou aanspreken als er af en toe eens een getuigenis van een ex-gebruiker in voorkwam. Volgens wat ik hier lees, toont men enkele de positieve kant van drugs, die veel jongeren zal aanspreken, maar elke drugs houdt zo zijn gevaren in.
Bovendien weet je als jongere niet wat men gebruikt heeft om die drugs te vervaardigen. Vaak is het goedje enorm verdund en zitten er ook andere vuiligheden in verwerkt. De effecten zijn vaak hetzelfde, alleen verschilt het vaak naargelang de dosissen. En zo neemt men zonder het zelf te beseffen vaak een overdosis in.
Ik herinner me dat we vorig jaar in de les godsdienst een reportage hebben gezien over euthanasie, waarin een kinderloos, Nederlands koppel getoond werd dat langzaam naar de dood van de man toeleefde. Heel veel vijfdejaars waren geshockeerd door de uitzending omdat het zo open was. Net zoals bij een reportage, ook van een Nederlandse zender, over abortus van een aantal jaar geleden. Ik denk dat het culturele verval, zoals PFP het hier noemt, in de Nederlandse media reeds langer aanwezig is. Langzaamaan is dit -jammergenoeg- ook te merken op de Vlaamse televisie.
De televisie is een heel sterk medium waarmee men heel veel mensen bereikt en heel veel mensen beïnvloedt. Als men zulke programma's gaat uitzenden, dan kan dit negatieve gevolgen hebben op bepaalde klassen van de maatschappij die al positief stonden naar drugs toe. Het is niet verboden om eens de effecten van drugs op tv te verwoorden/tonen, maar men moet er de risico's en gevolgen zeker bijvermelden.
@Banaan: ik geloof niet dat harddrugs gelegaliseerd is in Nederland. Er heerst daar een gedogenbeleid (?) volgens wat ik gehoord heb. Men probeert zoveel mogelijk om mensen af te doen kicken van harddrugs, maar bij sommige verslaafden is dit niet mogelijk. Daarom bestaan er instellingen waar men voor relatief weinig geld harddrugs (goede harddrugs) kan kopen en rustig een shot kan zetten. Erna wandelen ze gewoon buiten. Dit om te voorkomen dat de illegale harddrugshandel zich nog verder uitbreidt en dat men geen geld moet gaan stelen om hun drugs te kunnen betalen. Bovendien bestaat er op deze manier ook een vorm van controle om overdosissen te voorkomen.
Topic opgeschoond.
Geen persoonlijke aanvallen meer graag.