Na de 6-1 nederlaag eisten supporters van Fortuna S. dat de spelers daags na de nederlaag om 7 uur 's morgens voor een straftraining kwamen
Straftraining
Boze Fortuna-fans eisten na de zeperd van hun club vrijdag in Dordrecht (6-1) dat er de volgende ochtend om zeven uur een straftraining zou volgen. De club stemde toe. Een juiste beslissing?
Edgar Lukassen, supportersclub Fortunahome
,,We wilden gewoon een teken van de selectie. Het was geen keiharde eis, dat zou namelijk wel uniek zijn geweest. Het was meer een dwingende vraag. We hebben het woord straftraining niet gebruikt, wel hadden we zelf een vrijwillige training op een heel vroeg tijdstip in gedachten. Door daaraan deel te nemen konden de spelers zelf aangeven wat ze voor de club over hebben. We zijn altijd fatsoenlijk gebleven en kwamen er ook snel uit met de spelers. Wij beseffen ook dat je niet op deze manier eisen kunt gaan stellen als het slecht draait.''
Mark Luijpers, aanvoerder MVV
,,Kom op zeg! Het moet geen speeltuin worden. Als je dit doortrekt is het einde zoek. Dan is er iedere week wel een actie: dan doen de spelers iets voor de fans en vervolgens de fans weer iets voor de spelers. Dat kan niet, we hebben het wel over profvoetbal. Er wordt altijd zo snel geroepen dat de spelers geen inzet tonen. Geloof me: de spelers van Fortuna balen zelf het meest van zo'n dikke nederlaag. In het voetbal kan zoiets gebeuren. Fans mogen dan natuurlijk teleurgesteld zijn en hun onvrede laten blijken. Maar het mag natuurlijk niet zo zijn dat ze vervolgens bepalen hoe laat er getraind wordt.''
Ton Peters, secretaris supportersvereniging MVV
,,Zo'n actie heeft alleen zin als je ervan overtuigd bent dat de spelers er moedwillig met de pet naar gegooid hebben. Ik ben natuurlijk niet bij die wedstrijd van Fortuna geweest dus dat kan ik niet beoordelen. Ik ben echter bang dat het gewoon met kwaliteit te maken heeft: misschien kan dit Fortuna gewoon niet beter. Bij MVV hebben we de afgelopen jaren dezelfde situatie gehad. Dan kun je als fans wel boos worden en eisen stellen maar dat heeft weinig zin. Wat doe je dan als ze de volgende week weer dik verliezen? Ik vrees dat de fans van Fortuna dit seizoen door de zure appel heen moeten bijten.''
Gregoor van Dijk, aanvoerder Roda JC
,,Ik vind persoonlijk dat dit niet kan: alleen de trainer mag bepalen hoe laat er getraind wordt. Dat mag best een straftraining zijn, maar het is aan de trainer om de tijd daar voor vast te stellen, niet aan de fans. Als club kun je dit niet maken. Het zegt ook iets over de wijze waarop je als club tegen je eigen coach aankijkt. Als ik hier als speler mee geconfronteerd zou worden, denk ik dat er behoorlijk wat discussie zou volgen.''
Huub Stevens, trainer Roda
,,Of wij bij Roda hetzelfde zouden doen als Fortuna Sittard in zo'n situatie? Dat kan ik onmogelijk beoordelen. Ik weet niet precies hoe het bij Fortuna is gegaan. Bovendien is iedere situatie anders. Nee, in mijn loopbaan als trainer heb ik nog nooit meegemaakt dat fans eisten dat we om zeven uur 's morgens moesten trainen. Ik vind wel dat fans heel belangrijk zijn voor een club. Die mogen dus boos zijn. Ik ga de dialoog met teleurgestelde fans dan ook nooit uit de weg.''
Piet-Hein Simons, voorzitter supportersvereniging VVV
,,Als het puur een actie uit ludiek oogpunt is geweest, kan ik het wel waarderen. Dan hebben de spelers van Fortuna zelf wat krediet terug verdiend door er aan toe te geven. Maar het moet wel een eenmalige actie met een knipoog zijn. Anders moeten die arme spelers van Fortuna straks 24 uur per dag trainen, want dan hebben de fans iedere dag wel wat te zeiken. Kijk, onze club staat dan wel bovenaan, maar als je ziet hoeveel kansen er wekelijks gemist worden... Dan kunnen wij ook wel extra afwerktrainingen gaan eisen, maar dan is het einde natuurlijk zoek. De fans van Fortuna moeten accepteren dat hun club na alle financiële malaise een paar jaar nodig heeft om ook sportief weer mee te tellen. VVV werd een paar jaar geleden ook laatste en kijk eens waar we nu staan.''