Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyskie
Het lijkt mij dat als er een flinke brand uitbreekt dat men altijd in staat moet zijn om alle cellen te openen. Als men niet kiest voor een automatisch ontgrendelingssysteem, dan lijkt het mij dat men op een andere manier alle cellen open moet kunnen krijgen.
Dat is nu blijkbaar niet gelukt, hoe kan dat dan? Gebouw niet brandwerend genoeg? Personeel niet adequaat gehandeld? Het blijft giswerk, maar een feit is dat als je het hebt over mensen die je gevangen houdt, dan heb je een erg grote zorgplicht ten aanzien van de veiligheid van die mensen.
Ik snap dan werkelijkwaar niet hoe het kan dat ze een blok niet hebben kunnen ontgrendelen, maar alle verschrikkelijke gevolgen van dien.
|
Nu zeg je het wel iets genuanceerder. Het is nu dus idd de vraag waar het misgegaan is. Pas dan kan je kijken waar en wie wat te verwijten valt. Daar ben ik het zeker mee eens..
Citaat:
Over die nazorg. Als mensen iets als dit hebben meegemaakt, dan lijkt me dat behoorlijk traumatisch. Ik begrijp dat je ze niet zomaar kunt laten lopen, maar je gaat dan toch ook geen mensen in isoleercellen stoppen? Je zorgt er dan toch gewoon voor dat die overlevenden ruimschoots contact kunnen hebben met organisaties die nazorg kunnen verlenen.. je zorgt er toch voor dat ze hun advocaat geregeld kunnen zien?
|
Begrijp me niet verkeerd, maar deze twee staan wel los van elkaar. Het, als het waar is, (onnodig) stoppen van mensen in isoleercellen is iets wat nazorg nodig zou hebben, niet iets wat binnen de nazorg valt? Of bedoel je te zeggen dat, als het echt gebeurd is, deze mensen dan nazorg zullen moeten krijgen in de vorm van een behandeling ofzoiets?
Citaat:
En als de brand is aangestoken, en het blijkt dat men toch grove fouten heeft gemaakt bij bouw en bewaking van het complex, dan nog steeds terugsturen? Je hebt gewoon een erg grote zorgplicht ten aanzien van die mensen, zoals Bart ook al aangaf. Dus ook al is die brand door een persoon aangestoken, dan geldt nog steeds die zorgplicht ten aanzien van al die andere illegalen.
Los van de vraag hoe het zou moeten kunnen dat iemand in de cel brand sticht, maar blijkbaar kun je in Nederlandse cellen zelfs al bommen bouwen, dus daar sta ik niet eens van te kijken...
|
Je hebt wel een zorgplicht, oke. Dat betekent echter toch niet dat je ze důs maar een pardon moet geven?