Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sanne
Je moet natuurlijk wel kijken naar wat nieuwswaardig is. De journalistiek in nederland wordt er weleens van beschuldigd alleen slecht nieuws brengen, maar ik denk dat dit ook het meest nieuwswaardig is.
Verder zijn goede journalisten objectief en werken ze met hoor en wederhoor. Dit zorgt ervoor dat mensen zelf kunnen beslissing wat ze ergens van vinden.
Helemaal objectief wordt het nooit omdat journalisten ook het nieuws selecteren.
Media is in een democratie niet weg te denken, omdat het ook een controlerende functie heeft en het openbare debat op gang brengt.
|
Tja daar heb je wel een punt, mensen die zich goed integreren is misschien minder nieuwswaardig. Toch zou dit, volgens mij, vaak al kunnen bijdragen tot een meer genuanceerd beeld.
Ik denk wel dat het moeilijk is om als journalist objectief te zijn. Tenslotte zijn journalisten ook individuen met eigen waarden en normen. Ook al gaan ze daar op een bewuste manier mee om, je kan niet vermijden dat die normen, eigen gevoelens en ideeën tov een bepaald thema, in hun teksten doorsijpelen.