Onderwerp: Democratie en media
Enkele bericht bekijken
Oud 2 December 2005, 22:04   #16
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door theo tank
Wat overigens niet betekend dat je niet op basis van de verkregen nieuwsfeiten geen oordeel zou kunnen geven. Daarom gaan de media en democratie best samen. De lezer (en dus de kiezer) selecteert zelf ook wat hij/zij leest, ziet, en onthoudt.
Maar op een bepaald (onbewuste) manier wordt de kijker/lezer toch beïnvloed?
Ik neem nu als voorbeeld het journaal. Als het over politiek gaat en er wordt een interview afgenomen dan gebeurt dit zelden met partijen als het Vlaams Belang. Andere partijen worden naar voor geschoven en sommige mensen gaan gewoon op die partij stemmen omdat ze de naam ervan kennen, niet omdat hun ideologie overeenstemt met hun mening. (Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet pro-VB, het is slechts een voorbeeld.)
Een medeleerling van mij zei tijdens de les geschiedenis toen er in Frankrijk oproer was door die rellen dat hij het wel zou weten als hij een VB'er was: hij zou een interview geven van een paar uur en zo stemmen willen. Maar men wil gewoon geen interviews uitzenden van het VB net omwille van die reden.
Een ander voorbeeld is de opkomst van de televisie in de jaren '60. Ik heb me laten vertellen dat Kennedy ervoor geen schijn van kans maakte, maar doordat hij er beter uitzag dan zijn tegenkandidaat heeft hij de verkiezingen gewonnen.