Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PFP
Ik begrijp je standpunt wel, maar ik begrijp ook heel goed dat mensen niet 22 Euro voor een matige cd of dvd gaan neertellen die ze anders toch niet zouden kopen. Om nog maar niet te praten over singles, 2 nummers voor 8/9 euro en computer games die "vroegah" altijd 99 gulden waren en nu al regelmatig 69 Euro. Aan de ene kant willen de makers hun kunnen kapitalistisch exploiteren, maar aan de andere kant hebben ze een minimum prijs afgesproken. En maar blijven schreeuwen om meer geld.
Ik download zelf helemaal niet, maar ik koop ook niet meer snel van dit soort producten die voor een paar euro in elkaar zijn te zetten. Ik koop alleen de cd's, dvd's en games die ik ook echt de moeite waard vind voor dat geld.
|
je lult echt onzin PFP sorry.
De gemiddelde WINKELPRIJS van een cd is €12,96 in 2004, dit was een daling ten opzichte van 2003, dus ik neem aan dat over 2005 het rond de €12,50 ligt. Bron NVPI jaarrapporten.
En ja ook de nieuwe Madonna en Robbie Williams lagen de 1e week voor €9,99 bij de mediamarkt.
Single prijzen liggen rond de €4,95 en zijn altijd al onzin geweest, singles is materiaal voor liefhebbers en verzamelaars.
Ik werk zelf (stage) bij een platenlabel. Er leven bij dit label 2 mensen van, die allebei onder het minimumloon verdienen en dit is het grootste label van Europa in zijn soort, inderdaad enorm kapitalistisch.
Een minimumprijs is helemaal de grootste rukbullshit die ik ooit gehoord heb, wij kunnen onze cd's verkopen voor wat wij willen, maar de PPD (prijs die label vangt van distributeurs) moet wel rond de 6€ liggen anders zijn we bnnen 2 releases failliet, mensen moeten ook een salaris hebben, zelfs in de muziek industrie.
Het grootendeel van de labels bestaat uit mensen die als passie een label gestart hebben en vaak megaveel werk te doen hebben voor weinig geld, minder dan jij later per maand verdient.
Onze artiesten verdienen daarbij helemaal weinig, je hebt volgens mij een beetje teveel MTV -cribs gekeken als je denkt dat artiesten rijk zijn. 98% NIET dus.
Je vergeet voor de grap ook maar even dat een cd en spel ontwikkelen meer kost dan de druk en perskosten (vergeet: opname, promotie, distributie, auteursrechten, royalties, ontwerpkosten). Ook moeten van verkopende platen andere artiesten die niet verkopen betaald worden; verliezen meoten worden opgevangen.
Daarnaast ontvangt een platenlabel totaal niets uit optredens en in 80% van de gevallen ook niet uit merchandise, dit zijn namelijk tourbookers en merchandisers die deze opbrengsten vangen.
Independent labels, dus alles wat geen EMI, BMG, Sony, Universal of Warner is hebben het erg moeilijk op het moment. Majors hebben nog ietwat speling omdat zij een back-catalogue hebben met ariesten die nog verkopen maar niet meer gepromoot hoeven worden (Beatles, Metallica, Pink Floyd)
Ik had van jou echt wat meer intiligentie verwacht. Dit soort populistische praatjes zijn mooi om jezelf bij de download-generatie populair te maken, maar je maakt me naar mij toe echt compleet belachelijk met je vorige post.
Iets nemen wat een ander gemaakt heeft zonder te betalen is diefstal punt.
Overigens had ik helemaal geen zin om hierop te reageren maar veel mensen zouden jouw verhaal zo geloven. Je bent overigens van harte welkom een keer met mij mee te gaan naar werk mocht je dit alles niet geloven en nog steeds denken dat het een groot complot is.
Overigens dit geldt precies hetzelfde voor film en software producenten.
Ik vind huizen trouwens ook hun geld niet waard, ik denk dat ik maar ga kraken, of auto's jatten, vind ik ook te duur
PS verder ga ik hier niet meer op in, dit is niet de insteek van dit topic, als je er met me over wil discussieren doen we dat wel een keer in een cafe in Leiden, of de dag dat jij met me mee naar mn werk gaat.
Groet,
Niels