Enkele bericht bekijken
Oud 27 December 2005, 13:13   #289
bartje518
Aachen TSV

bartje518's Avatar

Stuur een bericht via MSN naar bartje518
Standaard

'Oud-spelers Roda criminelen'
Sittard -
"Regillio Vrede zat in zijn tijd bij Roda JC aan de cocaïne en Zeljko Kalac kwam met een vuurwapen bij de voorzitter binnen om hem af te persen.''

Dat zegt Bill Gillissen vandaag in een interview met het Brabants Dagblad. De in Chèvremont geboren mental coach, die momenteel in Venray woont en onder meer werkt voor de sportkoepel NOC*NSF, werd in 2001 op verzoek van toenmalig Roda JC-voorzitter Theo Pickée bij de club gehaald. Hij schrok enorm van wat hij in Kerkrade aantrof. ,,Bij Roda JC waren de twee informele leiders criminelen'', stelt Gillissen onomwonden. ,,Je hebt er geen idee van hoeveel druk er soms wordt uitgeoefend op bestuurders en coaches. Diezelfde voorzitter van Roda stond even later supporters toe te spreken in een kogelvrij vest.''

Zijn uitspraken wekken grote woede bij de betrokkenen. ,,Die man is volslagen idioot'', is de eerste reactie van de Australiër Kalac, tegenwoordig reserve-doelman van AC Milan. ,,Ik sleep hem voor het gerecht.''

Gillissen (59) werd naar de Kerkraadse eredivisieclub gehaald toen de prestaties onder trainer Jan van Dijk enorm tegenvielen. Op basis van individuele gesprekken met Van Dijk en de spelersgroep deed de mental coach een aantal aanbevelingen voor het team.

Bill Gillissen, oud-mental coach van Roda JC, laat in het Brabants Dagblad geen spaan heel van de oud-spelers Regillio Vrede, die hij beticht van cocaïnegebruik, en Zeljko Kalac, die hij vuurwapengevaarlijk acht. Ook op de voormalig trainer van Roda Jan van Dijk heeft Gillissen heel wat aan te merken. De kritiek van de mental coach komt hem op de verontwaardiging van voormalige en huidige Roda JC'ers te staan.

Gillissen hekelt de werkwijze van Van Dijk. ,,Criminelen of zogenaamde criminelen zijn moeilijk te elimineren. Je moet ze isoleren in een groep, ze in elk geval niet de overhand laten krijgen. Van Dijk ging uitgerekend bij Kalac en Vrede zitten, die maakte hen sterk en ging met die twee ook nog eens over de voorzitter smoezen. Van Dijk is toen ook heel snel ontslagen'', zegt Gillissen, die momenteel onder meer voor sportkoepel NOS*NSF en FC Utrecht werkt.

Kalac kan zich Gillissen niet meer goed herinneren. ,,Ik weet alleen nog dat we toen een mental coach hadden.'' De beschuldigingen maken de doelman ziedend. ,,Hoe durft hij te beweren dat ik Pickée, god hebbe zijn ziel, bedreigd zou hebben. Ik zweer je op m'n graf dat ik echt nooit een wapen heb gedragen.''

Ook de insinuaties aan het adres van Vrede -die momenteel in de eerste divisie speelt bij TOP Oss- noemt Kalac lachwekkend. ,,Gillissen is gek.'' Vrede was gisteravond niet voor commentaar bereikbaar.

Bij Roda JC reageert toenmalig bestuurslid Frank Rutten verbolgen. ,,Belachelijk. Deze aantijgingen zijn absoluut niet waar. We herinneren ons Pickée allemaal als een rustige, evenwichtige man. Denk je nou echt dat die het zou toestaan dat een speler hem bedreigt met een pistool? En wij testen spelers regelmatig op doping. Dan was Vrede echt wel tegen de lamp gelopen. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat het uitvergrote borrelpraat is. Wilde verhalen die elk jaar wilder worden'', zegt Rutten, die wel erkent dat Kalac en Vrede niet de makkelijkste personen zijn. ,,Maar het zijn wel echte winnaars.''

Volgens Gillissen is het sturen van een groepsproces met eigenzinnige jongens vreselijk moeilijk. ,,Neem Clarence Seedorf. Die vraagt al jaren om respect, maar heeft zelf geen enkele respect voor anderen. Seedorf leeft in 'bovengedrag', die vindt zichzelf geweldig. Bij voetballers zie je vaak kindgedrag, dan klieken ze bij elkaar om te gaan zeuren. Ik heb het meegemaakt bij Heerenveen en Roda JC. Bij Roda is alleen Sef Vergoossen erin geslaagd te presteren met een selectie van zestien nationaliteiten. Bruine jongens presteren niet makkelijk als er iets van ze verwacht wordt. In Heerenveen hebben ze ook Afrikanen gehad. 'Nooit meer!', zegt Riemer van der Velde nu. In teamsport gaat het ook niet om de individuele kwaliteiten maar om de 'match'; spelers moeten met elkaar het beste team vormen. Van der Vaart is een jongen die warmte nodig heeft, maar ja, Koeman is geen man die warmte uitstraalt. Blind ook niet. Zie je Van der Vaart optimaal functioneren naast Van Bommel of Davids die voortdurend lopen te schelden? Davids en Van Bommel samen is ook niet ideaal; twee jongens die zich willen laten gelden. Een voetbalelftal is een groep apen, een coach moet ervoor zorgen dat ze niet zó met hun eigen ego bezig zijn, dat ze het voetballen vergeten.''

www.ld.nl

Veel ophef om weinig. Van één van beider verhalen weet ik dat er een kern van waarheid in schuilt echter veel minder spannend dan hier geschetst. Gillissen heeft enkel de klok horen luiden maar de klepel nooit kunnen vinden.
Sinds wanneer is iemand die cocaïne gebruikt trouwens een crimineel? Als ik van elke voetballer die wel eens aan de drugs zit een tientje krijg kan ik morgen een nieuw huis gaan kopen. Inclusief zwembad in de tuin.

Dat kogelvrije vest heeft met dit alles geen reet te maken en is er enkel bijgehaald om het verhaal nog meer op te kloppen hetgeen veel zegt over de betrouwbaarheid van de rest van het verhaal en de intentie van Gillissen. Fijne vent trouwens om zo (voor een zak geld of in ieder geval de nodige publiciteit) de vuile was buiten te hangen. Echt een mental coach waar je iets van aanneemt of die je in vertrouwen neemt. Het laatste gedeelte van het artikel gaat ineens überhaupt niet meer over de kern van de zaak.
Jammer dat dit heerschap niet meteen de hele Roda-story vertelt want er zijn legio verhalen met minstens net zo smeuïge inhoud die menige lezer van het Brabants Dagblad rode wangetjes zou bezorgen.

Mocht het zo zijn dat cocaïnegebruik resulteert in de vorm waarin Regilio Vrede in zijn hoogtijdagen verkeerde, dan stel ik een trainingskamp in Colombia voor
FC Energie Cottbus-Alem. Aachen 0-2 Alem. Aachen-Arminia Bielefeld 2-0 VfB Stuttgart-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Borussia Dortmund 1-4 1. FC Nürnberg-Alem. Aachen 1-0 Werder Bremen-Alem. Aachen 3-1 Alem. Aachen-Hertha BSC 0-4 Eintracht Frankfurt-Alem. Aachen ..-..
bartje518 is offline   Met citaat antwoorden