Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door appelshampoo
Zou zelfmoord voor veel mensen niet een oplossing zijn? Nooit meer vervelende gevoelens? Nooit meer gepest? Nooit meer last van je eigen onmacht? Of is er altijd nog een reden om voor te leven? Moet je jezelf wegcijferen om bij je familie te blijven? En is iedereen te redden met een goede therapie? Wat denk jij?
|
Ik denk dat veel afhangt van de situatie waar het zich in voordoet en bij wie.
Sommige situaties lijken uitzichtloos, maar zijn het lang niet. Ik kan niet zeggen of elke situatie een oplossing heeft, maar veel hangt echt af van de persoon zelf. Alles kan tegen zitten, je kan denken dat je er helemaal onderdoor zit en geen enkele tegenslag meer aankan en toch hopen/vechten voor een beter leven.
En je hebt mensen die het (na een (lange) strijd) opgeven, geen oplossingen meer zien voor de situatie en er geen geloof meer aan hechten dat het ooit beter zal worden.
Misschien is het een oplossing, maar ik denk eerder dat het een vlucht is. Een vlucht uit de menselijke ellende naar het (onmenselijke (?)) onbekende.
Ik moet eerlijk zijn dat ik de laatste maanden ook veel gevlucht heb. Hetgeen wat me rechthoudt/heeft gehouden was hoop dat het alleen maar kon beteren. Moest ik die mogelijkheid niet gehad hebben om te kunnen vluchten, had ik het ook al lang opgegeven. Al was zelfmoord lang geen oplossing geweest. Dat had alles alleen nog maar erger gemaakt. Denk ik.
Ja, het is een vlucht volgens mij. De een vlucht in de studies, een verslaving of zijn vrienden, de ander ziet een uitweg in de dood. Maar ik ben te zwak om daarin mijn toevlucht te zoeken. De mens is een hopend wezen, voortdurend op zoek naar nieuwe wegen en oplossingen. En soms lijken die spoorloos te zijn, maar ik denk niet dat de dood daar een oplossing op geeft.
Een mens is sterk als het erop aankomt, maar één tegenslag kan dat helemaal naar beneden halen.
[edit]
Weer een mooi samenhangend stukje tekst
.[/edit]