Beste Sahin,
Met een lengte van 1.73 en een gewicht van 94 kg heb je een BMI van 31,4. Dit betekent dat je ernstig overgewicht hebt.
Bij jouw lengte mag je maximaal 74,8 kg wegen, dan val je nog in de categorie 'gezond gewicht'. Bij een gewicht hoger dan 80,8 val je in de categorie 'ernstig overgewicht'.
Het zal je duidelijk zijn dat dit erg slecht is voor je gezondheid. Als je zoveel overgewicht hebt, zal het beslist moeilijk zijn om hier vanaf te komen. Ik raad je aan om contact op te nemen met je huisarts, die kan je doorverwijzen naar een professionele dietist (er moeten puntjes op de 'e', maar dat lukt me even niet). Dit valt normaal gesproken onder het ziekenfonds en kost je dus geen extra geld, zoals dure dieetclubs. Kijk voor jezelf ook waarom je zo zwaar bent. Sommige mensen eten veel, omdat ze eigenlijk andere problemen hebben. Sommige mensen zijn suikerverslaafd en kunnen niet zonder snoep. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand te zwaar is. Jij bent degene die weet waarom jij te zwaar bent. Dat kan ik je niet vertellen, alleen als ik je zou kennen.
Tips?
Ga niet hardlopen. Als je niets weet van warming-up en cooling-down, krijg je met jouw gewicht alleen maar heel snel blessures. Snelwandelen is wel een goede optie. Fietsen ook. Minstens een uur per dag, het liefst nog meer. Neem de trap in plaats van de lift.
Schrijf eens op wat je allemaal eet per dag. Dat geeft soms veel verduidelijking. De meeste mensen staan er helemaal niet bij stil wat ze zoal naar binnen werken op een dag. En voordat je iets gaat eten, drink een glas lauwwarm water. Dan heb je meteen een stuk minder honger.
Vraag je af of je honger hebt of trek. Voor de meeste mensen is eten zo'n gewoonte, dat we daar niet eens meer bij stil staan en altijd denken dat we honger hebben, terwijl we eigenlijk alleen maar zin hebben in iets lekkers.
Vervang frisdrank (en eventueel alcohol als je dat drinkt) door water. Dat scheelt 6 kg per jaar.
Geen witbrood, maar bruinbrood. Geen witte rijst, maar bruine rijst. En croissanten zijn heel erg vet! Witbrood en witte rijst hopen zich op in je lichaam als een soort stopverf, bruine soorten worden veel beter afgebroken.
Eet niet na 8 uur 's avonds. Dan gaat onze biologische klok namelijk in de nachtstand en gaat onze verbranding langzamer. Toch honger na 8 uur 's avonds? Als je die knorrende maag voelt, denk er dan aan dat je lichaam jouw vetreserves moet aanspreken, omdat jij het lichaam niks geeft. En een beetje vet wil je toch best kwijt? Dan word je toch ineens blij van zo'n knorrende maag?
Dit geldt niet voor overdag, want dan breng je je hele systeem in de war. Eet overdag het liefst op regelmatige tijden en sla geen maaltijden over. Zeker het ontbijt niet, want dat brengt de spijsvertering op gang. Als je het ontbijt overslaat, ga je eerder rond een uur of elf snoepen (krijg je lekkere trek) en word je juist zwaarder.
Ik kan je nog veel meer vertellen over eten etc., maar ik denk dat je het beste de huisarts kunt inschakelen. Die vindt dat niet vreemd en er komen veel meer mensen met overgewicht. Hij zal meteen zien dat jij iemand nodig hebt die met je meedenkt en je kan begeleiden en hij zal je daar ook zeker bij helpen. (Zo niet, zoek een andere huisarts, dan is 'ie niet goed in zijn vak.)
Veel succes!
|