Onderwerp: Dik !!!!!!!
Enkele bericht bekijken
Oud 16 January 2006, 13:51   #22
Didi
Guest

Standaard

Hoi Sahin,

wat ik nog even wilde toevoegen: ik vind een dieet ook niet echt een goed idee.
Mijn moeder was namelijk altijd op dieet en dat werkte dan op dat moment ook prima, maar daarna werd ze altijd weer dikker. 10 kilo eraf, en 15 er weer bij. Het jojo-effect. En vervolgens weer een nieuw dieet.
Inmiddels is ze heel dik en weet ik alles over calorieen. (Sorry, ik krijg weer die puntjes er niet op.)
Ik heb dus gezien hoe het niet moet. Zelf ben ik 1,70 en 65 kg en heb dus volgens de Body Mass Index een gezond gewicht.
Een dieet werkt niet, vind ik, maar een gezonde levensstijl wel. Dik zijn komt (heel simpel) door te veel (vet) eten en te weinig bewegen. De oplossing is minder (vet) eten en meer bewegen. Dit geldt voor 95% van de mensen. De overige 5% heeft schildklierproblemen of gebruikt medicijnen die zorgen voor gewichtstoename of nog andere fysieke problemen.
Ik heb aanleg om dik te worden, bijna iedereen in mijn familie is te zwaar. Hoe ik slank blijf?
Ik heb nog nooit in mijn leven een dieet gevolgd. Wat ik wel doe:
- elke dag minstens een uur fietsen (soms 2 uren)
- de trap nemen i.p.v. de lift
- 2 keer per week een uur sporten
- water drinken / (kruiden)thee zonder suiker. Bijna nooit frisdrank of alcohol. Misschien een paar keer per jaar.
- niet eten na 8 uur 's avonds
- snoepen? Alleen in het weekend.
- toetjes na het eten? Alleen in het weekend.
- altijd bruin brood. Croissanten en andere vette troep alleen in het weekend. En niet de hele dag door. Niet meer dan 6 van zulke broodjes op een dag in het weekend. Verder gezond eten.
- niet met een hongergevoel naar de supermarkt of de Hema. Dan koop je altijd eerder snoep/vette broodjes dan normaal, en minder normaal eten.
- wat voor mij ook erg belangrijk is: ik zorg dat er niks lekkers te eten in huis is doordeweek, want dan eet ik dus alles op, ik kan het niet laten. Je kunt aan je moeder vragen of ze alleen lekkere dingen in huis wil halen voor het weekend. Dat is beter voor jullie allemaal. Mijn moeder deed dat gelukkig wel, alleen ships/snoep in het weekend. En mochten andere gezinsleden het dan al hebben opgegeten en heb jij niks meer: bedenk dan maar dat je gewicht dan ook niet toeneemt.

Het is belangrijk dat je jezelf niet alles ontzegd, want dan houd je het niet vol.
Ik ben ook dol op pasta met roomsaus, maar eet dat alleen in het weekend. Ik wil ook wel eens snoepen, maar doe dat vrijwel nooit doordeweek. Dan leef je ook toe naar het weekend. Je merkt ook, dat als je minder snoept, je (lichaam) er op de lange duur lichamelijk ook minder behoefte aan krijgt. Je gaat een gezond lichaam belangrijker vinden dan een zak snoep of patat. Want kijk maar eens wat je allemaal in je lichaam stopt. Verdiep je er maar eens in hoeveel slechte stoffen er in lekkernijen zitten. En je wilt toch zelf je eigen lichaam niet slecht behandelen? Dat is toch zonde? Je hebt er maar eentje en daar moet je wel een leven lang mee doen. Dan kun je er maar beter een beetje goed voor zorgen. Goed voor jezelf zorgen, betekent niet jezelf vet mesten.
Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is, omdat ik je niet ken en niet weet wat jouw eetpatroon is. Maar sommige mensen doen dat helaas wel. Mijn vader zei altijd: Ieder pondje komt door het mondje. En dat is meestal ook zo.

En vergeet niet: Alles wat er niet bij komt, hoeft er ook niet af!
Alle snoep/vet eten dat jij niet eet, hoef je er ook niet af te sporten of te lijnen.

Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken, want als je zo jong bent en je bent nu al zo zwaar, is het namelijk voor jou veel moeilijker om af te vallen als je ouder bent, omdat je stofwisseling zich aanpast aan jouw lichaam/leefgewoonte. Je kunt niet jong genoeg beginnen met een gezondere levensstijl.
Succes!
  Met citaat antwoorden