Onderwerp: Jongerenvakanties
Enkele bericht bekijken
Oud 19 January 2006, 20:18   #2
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Ik heb ooit een free-timekamp gegeven. Het was zo'n extern kamp waarbij je 's avonds gewoon naar huis ging.

Mijn ervaring met free-time is dat het allemaal slecht georganiseerd is. Ze hebben geen zorg voor materiaal: je moet twee weken op voorhand een lijstje binnengeven met je materiaal op, maar als puntje bij paaltje komt hebben ze het niet (meer) als jij het nodig hebt.
Bovendien staan ze erg negatief tegenover buitenstanders/nieuwelingen. De kampverantwoordelijke liet me echt alles doen, terwijl ik al alleen stond voor twee keer veertien kindjes. ('s Ochtends 6- tot 12-jarigen, 's middags kleutertjes.)
Het betaalt wel beter dan speelpleinwerking, hoewel je pleinen hebt waar ze echt veel betalen (laatst hoorde ik iets van 42 euro per dag).
(Sorry, ik ben echt pro VDS . Hoe zou dat toch komen? )

Ik heb wel al veel goeds gehoord over Crefi, de CM (maar hiervoor moet je een animatorcursus volgen bij de CM zelf) en Idée Fix (?).

Bij Free-Time en de CM is een animatorattest verplicht. Bij Crefi en Idée Fix weet ik het niet, maar ik denk dat er toch enige ervaring vereist is. Op sommige speelpleinen is het niet noodzakelijk. (Bij ons bijvoorbeeld. *hint* )
Als je voor het eerst zoiets zou doen, raad ik je aan om eens te proberen op een speelplein. Vaak is het daarbij niet verplicht om een programma op voorhand te maken en als je het vraagt aan de pleinverantwoordelijke mag je wel eens een paar dagen proberen. Erna kan je nog altijd kijken of het je ligt of niet.

En als je plots zin zou hebben om al meteen op animatorcursus te gaan: ik geef waarschijnlijk cursus de eerste week van juli in Dendermonde .