Onderwerp: Studiekeuze
Enkele bericht bekijken
Oud 21 January 2006, 20:20   #8
meis
Guest

Standaard

je kan een richting kiezen omdat er veel werkgelegenheid is, of omdat je het graag doet.. . Verschil tussen kiezen met je hoofd of met je hart. (je hebt natuurlijk ook de mensen die het geluk hebben een richting graag te doen terwijl die ook nog eens behoorlijk veel werkgelegenheid biedt, chanceurs!)

Ik persoonlijk ben voor de keuze vanuit je hart. Ik wil mijn leven niet vergooien aan iets waar ik veel geld mee verdien, maar wat ik niet graag doe, daar liggen mijn toekomstplannen niet in. Ik wil mijn leven nuttig invullen, met iets dat ik graag doe.. al verdient het wat minder, al vind je wat minder rap een job.. heb belangrijkste is toch nog steeds dat je gelukkig bent, niet?

ik doe nu psychologie, inderdaad, een richting waar de werkloosheid bij afgestudeerde behoorlijk hoog ligt.. maar het is zo superinteressant! Achja, misschien binnen een paar jaartjes sociale en culturele antropologie.. ook weer een richting waar de werkgelenheid niet zo geweldig is. Zolang je maar doet wat je graag doet!

bij mijn keuze heb ik ook behoorlijk gekeken naar welke school de beste mogelijkheden biedt (beste opleidingen, beste aangeschreven, mogelijkheden tot een erasmusjaar en buitenlandse stages,...).

Je hebt nog wat tijd, bekijk het rustig.. probeer over beide richtingen zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Zie dat je weet welke vakken je allemaal hebt en wat die allemaal inhouden, zie dat je weet hoeveel stages dat je bij alles hebt, zie dat je weet dat je het aankan of niet, zie dat je weet hoeveel praktijkuren (practica/werkcolleges/praktijk) dat je hebt bij elke richting, zie dat je weet in welke scholen je de richtingen kan doen,........ En schrijf het allemaal in een lijstje, links architectuur rechts de andere keuze. En maak een vergelijking bij alles.. Dat je een beetje een overzicht krijgt. DAN pas kan je gaan denken van, oke wat zijn de negatieve punten, wat de positieve punten, en wegen die negatieve punten door op de negatieve punten van het anderen ,..............
  Met citaat antwoorden