Enkele bericht bekijken
Oud 28 January 2006, 22:20   #15
hminkema
Guest

Standaard

Citaat:
met docenten heb ik het voor in de betekenis van het woord in het algemeen nederlands , ben dan natuurlijk ook van België !
Een Nederlander zou hier schrijven: "ik bedoel 'docent' in de betekenis volgens het Algemeen Nederlands . Ik kom dan ook uit België!
Zo zie je maar dat het Vlaamse en het Nederlandse gebruik van het Algemeen Nederlands nogal verschilt. Zo ook het gebruik van de woorden 'leraar' en 'docent'. Het heeft geen zin om te zeggen dat jij gelijk hebt en een ander niet. We verschillen nu eenmaal. In Nederland is het meervoud van 'leraar' overigens 'leraren' (geen 'leraars', dat vinden wij in Nederland heel raar). Volgens Wikipedia:

"Een leraar of docent is iemand die les geeft aan leerlingen of studenten. (...) Vaak vinden deze lessen plaats in een school. In het basisonderwijs of de basisschool spreekt men ook van "meester" of "juf". (...) Op de universiteit functioneren hoogleraren (professoren), hoofddocenten, docenten. (...)
In Vlaanderen is de titel docent voorbehouden voor "academisch" onderwijs. Dit omvat enerzijds de universiteiten en anderzijds de hogescholen met twee cycli (bachelor/master), ook gekend als "lange type". De docent moet dus in principe houder zijn van de graad van doctor.

Citaat:
maar inderdaad, als er bij mij een docent zou afkomen met een skatebroek en een piercing zou ik er mooi eens mee lachen, en is ie daarmee ook meteen zijn gezag kwijt..
Dat is dan ook een verschil tussen de Vlaamse scholen die jij kent en een aantal Nederlandse scholen. De kledingcode in Nederland is op veel scholen niet zo formeel. Hoewel de meeste leraren zich 'gewoon' kleden, ken ik ook leraren met skatebroeken, piercings, dreadlocks, gympies, mini-rokjes en zo. Toch kunnen die gewoon gezag hebben en gewoon geaccepteerd zijn al leraar. Het hangt er maar van af hoe ze les geven. In Nederland hangt je gezag dus minder af van je uiterlijk, zou je kunnen concluderen. Zelf vind ik dat wel zo prettig, mensen niet zozeer op hun uiterlijk beoordelen.

Hannes Minkema
  Met citaat antwoorden