Enkele bericht bekijken
Oud 9 February 2006, 15:20   #1
Tyskie
Lid

Tyskie's Avatar

Standaard Stelling: betere spelers dienen in bescherming genomen te worden.

Enkele quotes uit Eindhoven brengen mij tot dit topic.

Citaat:
Hiddink: Farfan een beetje vogelvrij verklaard [wijzig]

Guus Hiddink wilde na afloop voor de microfoon van Langs de Lijn Jefferson Farfan complementeren. niet alleen vanwege zijn goals, maar vooral hoe hij zich standhoudt. Hiddink heeft de indruk dat Farfan de laatste tijd een beetje vogelvrij is verklaard. Volgens Hiddink loopt Farfan op zijn tandvlees als gevolg van de aanslagen op zijn benen. ' Ik heb hem ooit teruggeroepen na de penalty die hij veroorzaakte tegen Ajax. dat heeft hij direct afgeleverd en dan moet het op een gegeven moment ook schoon zijn. het moet niet de andere kant op uitslaan' aldus Hiddink, die vind dat Farfan meer in bescherming genomen moet worden. 'Stevig spelen mag, dat doen wij ook soms. Maar ik heb de laatste weken de indruk dat het de andere kant op ging.' Volgens Hiddink loopt Farfan op zijn tandvlees en ligt zijn been bijna open.
Citaat:
Phillip Cocu: 'Ik heb in het veld tegen Van Egmond (de scheidsrechter van dienst, red.) gezegd dat hij spelers die wat extra's brengen moest beschermen.'
De stelling lijkt mij duidelijk.. Moeten spelers die iets extra's brengen, zoals Farfan, Robben, Kalou, Perez etc, in bescherming genomen worden door de scheidsrechter?

Iedereen kent wel het verhaal van Marco van Basten. Geweldige spits, maar moest voortijdig stoppen met voetbal, omdat zijn enkels tot gort waren geschopt. Een verlies voor het voetbal indertijd.. Spelers als Marco van Basten geven voetbal de magie die miljoenen mensen aantrekt...

Maar bijna niemand weet hoe je zo'n voetballer moet afstoppen. En zoals zovaak is een (al dan niet zichtbare) overtreding ook daadwerkelijk de enige oplossing. Zo is de mens, als hij een superieure opponent heeft, dan zal hij alle middelen uit de kast halen om toch te kunnen overleven. In het voetbal betekent dit dat je je tegenstander vaak kleine schopjes geeft. Geef je superieure tegenstander vroeg in de wedstrijd een ijsbeentje en hij zal niet meer zo rap lopen.

Natuurlijk horen de schoppers en zagers ook bij het voetbal. Zij zijn vaak clubiconen (JP de Jong, G van Dijk, B vd Doelen, P Bosvelt etc). Mensen identificeren zich met hun dadendrang en fanatisme. En een forse overtreding op zijn tijd hoort ook bij het voetbal, ik kan er iig zeker van genieten. Natuurlijk heeft het voor de zager ook zijn keerzijde: hij zal meestal een kaart krijgen.
In het hedendaagse voetbal zie je deze grove overtedingen nog steeds en meestal wordt het ook bestraft (al dan niet achteraf door grote commotie op de tv). Het gaat bij mij hier echter om de kleine overtredingen. Het ijsbeentje zodat je tegenstander niet meer zo hard loopt. Een tikje hier, een tikje daar en als het wat meezit komt de zager als winnaar uit de wedstrijd. Hij krijgt lof van zijn trainer omdat zijn tegenstander niet gescoord heeft en de week daarna kan hij weer aan zijn afbreekwerkzaamheden beginnen. En als hij dit werk goed blijft doen zal zijn contract ook nog opgewaardeerd gaan worden ook nog.

Gevolg is wel dat de klassespelers steeds vaker pijntjes hebben. Hoe vaak is Robben wel niet geblesseerd tegenwoordig? Farfan loopt blijkbaar op z'n tandvlees, terwijl dat toch een speler is die fysiek heel wat kan hebben. Dit heeft weer tot gevolg dat we steeds minder kunnen genieten van de spelers waar men (volgens het cliche) voor naar het stadion komt.

Moeten scheidsrechters derhalve niet extra alert zijn dat de spelers met een meerwaarde die meerwaarde kunnen blijven bieden? Moeten zij dit soort spelers extra in bescherming nemen of niet?