Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Jammer genoeg voor jou heb ik dit ook geroepen met de verhalen van Theo van Gogh. Wat betreft de satire was ik het ook niet eens met Donner. Je kunt zoiets ook niet aan banden leggen door een wet, zonder palen en perken te gaan stellen aan de vrijheid van meningsuiting en dat is iets waarop in mijn ogen niemand zit te wachten. Het gaat er dus om dat je gebruik moet maken van je puur menselijke eigenschappen redelijk denken en inlevend vermogen en dan in ziet dat je dit soort dingen misschien beter maar kan laten en je mening op een andere manier moet duidelijk maken.
|
Het is al wel aan banden gelegd door de wet, belediging laster en smaad zijn verboden. En aangezien men de cartoons niet heeft kunnen veroordelen voor een rechtbank is het volstrekt toelaatbaar en niets onmenselijks aan. De grenzen zijn dus al gesteld in onze rechtstaat en daarbinnen moet je vrij kunnen doen wat je wilt.
Waarom zou je mening zo moeten beperken en in politiekcorrecte mallen moeten gieten als het een geloof betreft. Als men rond 1500/1600 zo had gereageerd als de meeste westerse politici nu doen, dan zaten we nog onder het juk van Rome, op geloof mag je geen kritiek hebben! Een doekje voor het bloeden is het zachte dialoog dat jij kennelijk als ideaal ziet.
En de reactie uit het midden oosten geeft bevestiging van die cartoons, dus is het ook nog waarheidsgetrouw, prachtig toch