Enkele bericht bekijken
Oud 28 February 2006, 21:04   #58
sigur ros...
Guest

Standaard

overlevingsinstinct is egoïsme toch? plus, wij mensen zijn veel gecompliceerder dan dieren. Wij leven met 'moraal', dingen die je mag of niet mag door de maatschappij,... Dieren zullen niet aan liefdadigheid gaan doen, denkik. Het is zoveel ingewikkelder dan dat in mijn hoofd...

Citaat:
OP sommige punten ben ik het niet met je eens, ten eerste wat je zegt over het geld geven aan goede doelen, waarom zou dat iets van egoisme zijn, je hoeft jezelf toch niet goed te voelen. Is het niet nromaal dat je andere mensen kan helpen? En de eer krijgen, vind ik wel vergezocht, het is een compliment. Die kan je rustig accepteren en je mss 2 seconden goed voelen. Maar het leven is echt geen "zelf-bevrediging" hoor
Het is moeilijk voor mij om uit te leggen waarom dat egoïsme is, maar ik voel het wel zo aan. pgoch, ik wou dat ik zo dacht zoals jij. Ik ga een poging doen. het is heel normaal om andere mensen te helpen.Stel :je helpt iemand, Die persoon is superblij dat je hem hebt kunnen helpen, je wordt overlaad met dankbetuigingen. Bijgevolg wordt jij ook blij. Mss deels omdat de andere persoon blij is, maar grotendeels omdat je een goed gevoel krijgt over jezelf. "ik beteken iets voor een ander, ik heb een verschil uitgemaakt,..." Je krijgt nog eens de kans om iemand te helpen. je zal er met veel plezier op toehappen....Grotendeels om opnieuw dat goede gevoel te krijgen toch? Door mensen te helpen, krijg je een gevoel van zelfvoldaanheid toch? Of ben ik de enige die dat zo aanvoelt /durft toegeven? Dusss wordt mensen helpen egoïstisch...als je er echt goed over nadenkt, alles ...
  Met citaat antwoorden