ik denk dat je iig onderscheid moet maken tussen problemen verwerken en problemen 'oplossen' (en oplossen tussen twee grote kapstokhaken omdat je natuurlijk niet zomaar alle dingen in het leven die je dwarszitten kunt oplossen, soms is het idd meer een kwestie van de dingen een plaats geven in je leven).
Als er iets naars in het verleden is gebeurd, wat tegenwoordig niet meer speelt, dan is het soms nodig om er met mensen over te praten, om het aan iemand kwijt te kunnen. En in zo'n geval kan tijd inderdaad vele wonden helen.
Als je nog ergens middenin zit (en ik ben geen psycholoog, maar dat gevoel krijg ik een beetje van jou als ik je bericht lees) zal tijd je echter weinig helpen. Ook in dit geval denk ik echter dat het goed is om er op zijn minst eerst met iemand over te praten. Nou kan het natuurlijk zijn dat je het gevoel hebt dat de mensen om je heen je niet begrijpen (niet zeldzaam bij intelligente mensen zoals jij), of wil je om een andere reden niet met de mensen om je heen erover praten. In zo'n geval zou je kunnen verwegen om eens langs de huisarts te gaan (die is er niet alleen voor fysieke problemen, you know). Bij hem of haar hoef je je ook nergens voor te schamen en je hoeft ook niet bang te zijn dat mensen het te weten komen zonder dat jij dat wil. Vervolgens zou je met je huisarts kunnen bekijken wat te doen (hij/zij zou je bijvoorbeeld ook kunnen doorverwijzen naar iemand die je goed kan helpen). Dit zeg ik ook omdat ik uit je verhaal denk op te maken dat je niet zo goed weet hoe je je problemen op kunt lossen, daarom lijkt het me niet onlogisch om te zoeken naar mensen die meer verstand hebben van psychologische problemen, zodat die je verder kunnen helpen.
Je denkt goed na over de dingen en opzich is dat een mooie gave, maar uit ervaring weet ik dat dat ook nog wel eens kan leiden tot pessimisme. De 'positieve kant bekijken' klinkt niet alleen cliché maar is ook nog eens niet iets wat je op commando kunt. Probeer wel zo goed mogelijk te voorkomen dat het pessimisme bezit van je neemt. Ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel.
Veel sterkte
Oh en blijf vooral Sigur Rós luisteren, dat lijkt me sowieso gezond