Enkele bericht bekijken
Oud 12 March 2006, 10:46   #23
thali
architect of life

thali's Avatar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bazzemans
Hoeveel Nederlanders zijn er wel niet Christelijk opgevoed? Voor jaren terug gingen bijna alle Nederlanders nog bijna dagelijks na de kerk. Het naar de kerk gaan werd steeds minder en minder. Dit fenomeen noemt men ontkerking Als gevolg van deze ontkerking gingen zelfs steeds minder Christenen zich Christen noemen.. De meeste mensen werden atheïst.. De algemene tendens in Nederland is dus tegenwoordig dat mensen over het algemeen niet gelovig zijn. Een schril contrast met jaren terug.
Mag ik je erop wijzen dat de westerse mens altijd onderdrukt geweest is door de kerk en dat de kerk pas vorige eeuw haar grip op de mens is beginnen verliezen?
Secularisatie of ontkerkelijking is trouwens een proces van eeuwen en gebeurde niet zomaar pitspats.

Ik zou trouwens niet durven zeggen dat heel wat mensen atheïsten zijn geworden. Een heleboel mensen weten niet waarin ze geloven en zeggen daarom vaak dat ze niet gelovig zijn, maar atheïsme is nog een stapje verder. Atheïsten bestuderen gelovige en ongelovige bronnen en zijn dus als het ware filosofen. Ik denk niet dat half Nederland dit doet.

Dit even geheel ter informatie.

-------------------------

Dit is een afsplitsing van het "waar maak jij je druk om?"-topic. Het is gesplitst om de twee discussies een beetje overzichtelijk te houden.
Houd het rustig ajb.